Gaspuff -Kärleks bluff?

Ibland kan jag uppleva att tvåsamheten gör mig lite...hm, konfunderad, för att använda ett försiktigt uttryck. När man är singel så är hemmet ens borg, där får man göra det man annars kanske inte gör.
Tex; alla människor har gaser, och vi släpper iväg en prutt lite då och då. Är vi utanför hemmet försöker man i möjligaste mån att inte utsätta andra för ens odör, och försöker begränsa sina måsten av att släppa gas på toa.
 
 
Hemma kan jag tycka att det ska vara ok att lätta på gastrycket utan att behöva skämmas eller... jag menar inte att man medvetet behöver släppa sig hela tiden för den skull. Men det ska inte vara så hemma att jag måste rusa till toan för att släppa mig? Eller är jag hemsk då?
 
Gaser är jobbiga, helst då man som jag har IBS, dvs irriterad tarm, så ja...jag får mkt gaser i magen. Och det är även jobbigt att hålla dessa inom sig, får magknip.
Alla människor pruttar och rapar - även Kungen och Drottningen!  Det vill säga alla människor har gaser i mag- tarmkanalen! Och normalt passerar en till en och en halv liter gas per dygn genom mag-tarmkanalen.
 
Dock kan gaserna vara mer besvärande för oss med IBS än för andra genom att det till exempel ger mer smärta än normalt på grund av en ökad känslighet. Besvär som kan upplevas av gaser i tarmarna är att man känner sig bullrig i magen, får ont i magen/magknip, att man släpper mycket gas (ibland illaluktande) och att man rapar mycket.
 
Och jag springer ofta på toa för att släppa luft, men då jag är hemma skulle det kännas skönt om min partner inte alltid kommenterade detta. Ja, jag vet ju att jag har gaser...inget nytt, varför fråga varje gång? Är man singel behöver man ju inte ta hänsyn, så ibland kan jag uppleva mig irriterad av de självklara att jag släppt gas.
 
 
Huvuddelen lämnar hursomhelst kroppen via ändtarmen.  Även om matsmältningen endast bidrar med en mindre mängd gas kan vissa livsmedel bidra med mer gasbildning än andra.

Exempel på sådana livsmedel är vitkål, brysselkål, blomkål, ärtor, vetekli, lök, sorbitol, xylitol och bönor. Ris anses vara den enda stärkelse som inte ger gaser.
 
Sjukdomar såsom laktos- och glutenintolerans (ofta även då på grund av en intolerans mot laktos) kan ge mer gas genom att kroppens förmåga att bryta ner viktiga näringsämnen försämats till glädje för många gasproducerande bakterier.
 
Visste du att En medelsvensson släpper sig c:a 20-25 gånger per dag.
 
Alltså, tänk er själva. Jag har IBS, Laktosintolerant och glutenkänslig mage...fatta att det blir gaser. samt att jag äter mkt veg. mat.
 
Så för att hoppa från tarm till kärlek, läste jag följande.

Nu visar ny forskning från University of North Carolina att vi gör bäst i att glömma alla romantiska idéer som vi förknippar med tvåsamhet.

Kärleken är nämligen vare sig evig eller förbehållen par i ett förhållande.

För att låta som en sämre schlager: Kärlek finns överallt omkring oss.

Det är psykologiprofessor Barbara Fredrickson som säger det och hon har med sitt team studerat fenomenet i 20 år.

Som alla andra känslor – glädje, ilska, lycka – är känslan av kärlek flyktig, vi fastnar inte i en och samma känsla för evigt.

Enligt Barbara Fredrickson är det mer rättvisande att beskriva kärlek som ’’mikro-ögonblick av positiv resonans’’.

 

Med det menar hon att känslan av kärlek uppstår under några sekunder eller som längst några minuter åt gången.

Och det är inte möjligt – rent biologiskt – att uppleva kärlek utan att fysiskt befinna sig på samma plats eftersom den förutsätter att man ser varandra.

 

Då är vi tillbaka till detta med meditation, som jag skrev om i förra inlägget.

En enkel meditation där du tänker varma tankar om personer.

Upprepa fraserna:

•Måtte (namn) vara trygg

•Måtte (namn) känna sig lycklig

•Måtte (namn) vara frisk

•Måtte (namn) få leva sitt liv med lätthet.

 

Vagusnerven från förlängda märgen styr mycket av kroppsfunktionerna som andning och hjärtslag. Den styr också våra omedvetna, minimala muskelrörelser i ansiktet som avslöjar känslor.

 

Och vagustonen kan man träna upp, enligt Barbara Fredrickson, och göra sig själv mer mottaglig för kärlek.

Förbättringen av vagustonen efter den typen av meditation var så imponerande att Dalai Lama bad att få träffa Barbara Fredrickson

 

Så, summan av känslorna som styr, så kan vi träna oss att känna kärlek om vi önskar. Objektet är tydligen inte så viktigt. Och det varar ju väldigt korta frekvenser, den där kärleken...anade nästa detta.

 

 

 

 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0