Husk


HUSK Innehåller psylliumfröskal, helt fritt från socker, sötningsmedel, konserveringsmedel och är garanterat glutenfritt. Husk gör att smet håller bättre ihop. Låt stå och svälla en liten stund i t.ex. deg.
 
Ett brödrecept.


Receptet/ Fröbröd
3 ägg
3 dl riven västerbottensost (eller prästost)
1 msk majonnäs
2 msk keso
1 1/2 dl tsk bakpulver
1 dl sesamfrön
1,5 dl hela linfrön
1,5 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor

Gör så här:
1. ugnen 200 grader
2. Blanda ägg, ost, majonäs, keso och bakpulver i en bunke
3. Smeten är ganska rinnig, tillsätt frön tills den blir mera fast i konsistens (eller lite husk)
4. Bred ut på bakplåtspapper på en plåt.
5. Grädda mitt i ugnen ca 15 min eller tills brödet fått en vacker gyllen brun färg.
 
Jag hittade detta recept som jag ska prova på.
 
Ett annat gott bröd utan att det blir stenhårt hittade jag här på bloggen av en annan bloggare.
Jag blev väldigt glad när jag hittade detta enkla recept hos Pain de Martin. Ett recept på en deg som inte kräver degblandare. Väldigt enkelt alltihop och resultatet blir väldigt goda, och fina, frukostfrallor. Slår Pågen varje dag!
 
Frukostfrallor utan degblandare:
 
4 dl vatten
2 tsk jäst
9 dl rågsikt
1 ½ tsk salt
1 msk honung
 
Lös jästen i vattnet. Tillsätt rågsikt, salt och honung. Rör om ordentligt med slev och bearbeta det sista för hand. Låt degen ligga kvar i bunken och täck över med gladpack. Sen låter du den jäsa i kylen över natten.
På morgonen arbetar du ut den på mjölad diskbänk eller liknande. Knåda ut degen så den får formen av en rektangel, ca 10 cm bred och 40 cm lång. Vik degen dubbelt så rektangeln blir 5x20cm istället. Pensla med vatten, pudra med lite mjöl och strö över solrosfrön eller annat gott. Sätt ugnen på 275 grader och låt den tomma plåten ligga i.  Låt degen få vila under tiden tills du nått 275 grader på ugnen. Skär ut lagom stora frallor och lägg på den varma plåten. Frallorna brukar få fin färg efter ca 15 min.
 
Det smarta här som jag lärde mig från Pain de Martin är att låta plåten vara kvar i ugnen medans den blir varm. Ger fint resultat och inget fastnar. Smart!
 

 

Receptet/Kycklingpaj med soltorkade tomater 4 port

Pajskal:

2 dl sojamjöl

2 msk fiberhusk

½ dl dinkelsikt

100 gr smör

1 msk mjöl

 

Fyllning:

½ grillad kyckling

1 chorizokorv (finns även kyckling choritzo)

½ rödlök

6 cocktailtomater

4 soltorkade tomater

½ kruka färsk basilika

2 dl riven parmesan

3 ägg

2 dl grädde

Salt o svartpeppar

½ dl pinjenötter

 

Gör så här:

1. Sätt Ugn på 200 grader.

2. Blanda sojamjöl, fiberhusk o dinkelsikt o smör. Ställ kallt 30 minuter. 3. Tryck ut pajdegen i formen, grädda 10 minuter.

4. Skär kyckling o korv i pajskalet 5. Strimla rödlök o lägg i formen

6. Dela tomater, stimla soltorkade o hacka basilika. Allt i pajen… Toppa med parmesanost 7. Rör ägg, grädde, salt, peppar häll i formen. toppa med pinjenötter.

8. Grädda 25-30 minuter.

 

Är hemma idag då förkylningen inte gett med sig. Febern har gått ner, så kan jag så går jag å jobbar imorgon. Men jag går inte om jag har feber, det gagnar ingen och jag orkar inte vara en tillgång för barnen isf. Jag anser nog att det är dumdristigt att gå på jobbet och inte vara frisk, då smittar man andra och så ska jag hålla på med barn som kanske inte behöver mina baciller, räcker att jag blev smittad =/

 

Är trött, hostig och ett slemmonster. Träning är inte att föredra om man hostar upp missfärgade saker. NEJ!

Något som man kan göra, om man inte är för täppt i lilla näsan är att använda andningen.

 

Andas genom vänster näsborre. Håll för den högra med hjälp av höger tumme. Andas långa djupa andetag genom näsan, ända ner i magen, fyll hela bröstkorgen med luft.

Andas ut genom samma näsborre tänk att du tömmer först bröstet och sist magen.

Magen ska åka ut när du andas in och åka in när du andas ut.

Gör detta i 3-5 minuter och du aktiverar ditt parasympatiska nervsystem och du blir lugnare.

 

Bara att hoppas det släpper taget snart.

 

Tänkvärt
Idag kan jag mumla om min hälsa ...
eller glädja mig över att jag lever

 

 

Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre och till varandra...kram <3
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0