Soffpotatis bost

Jag har ännu inte fått min semester, det dröjer ända till v. 29 i mitten =) Så det blir att jobba några veckor till. Gör det ng? svar: troligen inte pga att sommaren väntar en stund till innan värmen kommer. Så v.29-32 kommer det att vara värsta sol dagarna och läge för att ligga på plajan å lapa sol hela dagarna.
 
Jag har då jobbat denna vecka, som ni förstår. Ser ett mönster i mitt bloggande. Är  väldigt trött på veckorna, så då får bloggandet vara på is, då jag gör annat.
 
Men, på lördag var det så dags för en till fjälltopp, nu Akkelis. Får bli helgens bost mot soffhänget för mig.
"Akkelis Fjällurskog består av ett bergsområde mellan sjöarna Aisjaur och Hornavan. Fjället Akkelis högsta topp är 784 meter över havet.
De övre delarna av naturreservatet består av fjällhedar, på en del ställen finns även stora områden med granithällar som har spolats kala under slutet av istiden när isen höll på att smälta bort.
 
Längre ner på Akkelis finns en urskogsliknande barrskog som framför allt består av gran. I fuktiga, näringsrika stråk i områdets norra del finns det frodiga granskogar med höga örter i markskiktet."
 
 
Jag gick med svärfar 69 år (tur jag har en så pigg svärfar). Nä-sambon är inte intresserad =) han var hemma i stugan och servade sin son å kompisar som kommit från Skeå för att fiska.
 
Svärfar kom ca 08.30 och jag klippte honom, sen en kopp te/kaffe och sen drog vi iväg ca 08.50
 
Det var bra väder med ngn sommar skur, som inte var farlig. Men det var brant, och på vissa ställen kändes som om jag inte skulle orka då det krampade i mina otränade vader. (stretchade efteråt)
Men det tog ca 1,15 upp och det var en storslagen utsikt. Det som är svårt när man står där uppe med magnefik utsikt är att återge den på bild. Det blir lixom ganska platt.
 
Hade min nya kamera med mig och min nya telefon, så jag kunde messa Anna att jag var uppe.
 
Anna och Mona gick under midsommar å då var ju sonen här på besök så jag avstod då. Men det var en utmaning men ack så skönt att komma upp. =)
 
Bilder kommer.
 
 
2014 års tio toppar:
Renberget (628 m ö h, nära Arjeplog) Gjord , tjeck
 
Akkelis (intill byn Bukt vid Hornavan 784 m ö h) Gjord lördag , tjeck
 
Bara resten kvar:
 
Måffe (785 m ö h avfart vägen mot Norra Bergnäs)
 
Alep Iksják (intill Hornavan, 789 m ö h)
 
Nasafjäll (början av Laisälven, nära norska gränsen 1 150 m ö h)
 
Avvuhatjåhkkå (intill Mierkenes, med masten 1 054 m ö h)
 
Kráhpiesvárrie (intill Gautosjö, toppen Tjårras 1 036 m ö h)
 
Välbmaboulda (710 m ö h intill sjön Uddjaure)
 
Siebniesbuovdda/Storberget (nära Eriksholm 714 m ö h)
 
Ruonektjåhkkå (söder om dalgången Smuolevágge 1 516 m ö h)
 
 
 
Övrigt i helgen har vi tagit det ganska lugnt, tog en cyckeltur på f.m till industiområdet (skönt) och sambons jobb för att hämta en utskrift till skorna som jag fick retunera. Dom var för små både på bredden och längden =) så skickade jag paket till mina bröder som fyllt år =)
 
vi har även grillat, och även idag fick jag till en sås som bara gommen hurrade över, dvs supergod enligt mina smaklökar = ) till såsen blev det även grillat, stekt potatis, sallad med fetaost. Det var så gott å vi satt ute på altanen å njöt. Svärfar stannade på middag, efter att han klippt runt buskar å dyl, samt att han klippte vår gräsmatta. Tror dock han saknar att få pyssla lite då han numera bor i lägenhet.
 
Vädret var riktigt varmt i solen idag, vilket är skönt. Som det ska vara på sommaren =D
 
Fick glädjande besked att systerson äntligen hittat sig ett hus/holk =) Grattis till dom.
 
Kanske inte blir ngt projekt på jobbet iaf? Det svänger ganska mkt hit och dit, så jag vet varken ut eller in. suck!
 
 
Möten; Ibland blir de precis som man hoppas och ibland blir det ingenting. Konstigt. Men man hoppas ju alltid att om man möter en gammal vän el dyl, att på ngt sätt ska ngt trevligt ske. Dvs att man tar upp en gammal tråd eller så... ja, och så blir det ingenting, vilket får mig att känna mig snuvad på ngt underligt sätt.
Men ibland kanske det bara inte är meningen. =)
 
 
 
Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0