Lite fett men sockerfritt

Idag vaknade jag runt 07.30 och steg då upp. Dags att baka lite och fixa inför dagens "fika"
 
Så dagen började med att jag vaknade, går ut i köket och sätta på varmvatten för en te kopp. Sambon klev upp strax före mig och skulle ut på cykel runda. Bad honom köpa grädde, som jag glömt... hm. 
Har fått en ganska god natts sömn, så jag känner mig utvilad även om axeln värker i nuläget.
 
Sen satte jag igång att baka en sockerfri choklad/banan kaka.
 

Choklad- och banankaka (till ca. 6 pers.)

2 ägg

1 msk rapsolja
5 msk matlagninsgrädde
ca 2 dl mandelmjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
2 msk varmt kaffe
2 tsk bakpulver
1 mosad banan

tillsätt lite grovt hackad mörk choklad

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ihop ägg, grädde och olja med en gaffel.
3. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa till en jämn smet. Smaka av (om man vill kan man tillsätta 1 msk strösocker eller sockerfritt strö, den blir rätt stark i smaken)
4. Häll smeten i en smord och bröad form - ca. 21 cm i diameter (det går även med en vanlig sockerkaksform, kakan blir då lägre).

5. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

Servera med grädde, passionsfrukt/hallon och ev hackad banan.


Den var ganska god, skulle troligen kunna ta lite mer sötning i den. Nu hade jag inte socker i grädden heller =) Då Nemi senare fick smaka tyckte hon passion/hallon med lite grädde var väldigt sur. Vi skrattade åt henne och hon började skratta med oss =D SÅ underbar denna lilla tjej.

 

Sen tog jag tag i att göra landgångs smörgåsar åt oss.

Bröd (valfritt, men så du får ca 20 x 10 cm mackor) blev vitt bröd idag.

Smöra brödet
Blanda majonnäs och grädde

bre tunt lager över mackorna
Koka ägg, blev ca 1½ ägg per macka

Garnera kanterna med sallad, idag tog jag olika sorter så det blev lite färg =)

Lägg på de skivade och kokta äggen

Räkor 2 brk (eller blanda en kräftstjärtar + en räk brk) till dessa 4 mackor fördelade jämnt emellan

1 msk räksallad på ena sidan

två plommontomater (baby) på andra sidan

gurka och citron och gardera med dill överst.

 

Detta tyckte alla var super gott. Bild kommer .

 

Hann även göra min träning samt yoga och meditation då jag var klar med allt fika stök. Känns jättebra att vara igång igen.

 

Nemi nytt: Lillan hade haft dåligt i magen, så familjen hade fått väldigt lite sömn. De var till slut tvungna att ta laxermedel för att hon skulle få göra nr 2. Hon hade visst väldigt ont i sin lilla magen. Troligen beror det på fullkornsvällingen de har gett henne då inköpet sist blev fel välling. Hon dricker majsvälling i vanliga fall, så nu blev det väl för kraftigt.

 

Men då de kom idag runt 12.45 var hon sitt vanliga jag, dock lite extra trött. Men jättefin i sin vita klänning, dagen till ära ("bonus" farfars födelsedag 9/5) Så jag gav henne iaf ersättning och så la jag mig med henne och hon sov 1,5 timme. Sen full rulle, på med galonbyxorna, skor och fleeströja och ut och utforska livet och allt det gröna som kommit fram under snön. =) Sparkade boll och gick runt huset, hittade gruset som också var jättespännande =) Å allt ska helst in i mun... så man har fullt upp och kolla så hon inte får i sig ngt farligt.
Det har tinat massor denna gångna vecka, skönt.


Familjen stannade lite extra idag, så Nemi sov ytterligare en timma. Kan bli att somna sent ikväll, men hon behövde den där extra sömnen som den sista timmen gav då hon haft en orolig natt.

 

Presenter till sambon blev det, 1 par joggingbyxor i lite modern stil, kakeldekor med en varg och jag hoppas sista paketet kommer imorgon =)


Imorgon Måndag ska jag så börja arbetsträna, så jag vet om jag kan jobba snart igen =) Blir en timme till att börja med.

Var hos sjukgymnasten på fredag, vilket som jag redan skrivit gjorde väldigt ont då vi testade rörligheten. Känt smärta hela helgen.

 

 Vi gjorde också ett litet test på datorn.

Hur väl känner du till kattraserna? Jag fick full pott. Jippi!! Kommentaren jag fick -jobbar du på SVERAK?  =) he,he.

http://grannliv.granngarden.se/katt/test-hur-bra-ar-du-pa-kattraser/

 

 

 

Där finns också test ang hund -hästraser =) Där gick det inte lika bra, men jag är ju mest intresserad av katter just nu. Fick dock godkänt, vilket inte sambon fick =D

 

Nu sovdagzzzzzz 

Over and out!
 

 

 

 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0