Ny vecka nya utmaningar

I gårkväll var det Tv och uppesittarkväll...på måndagen =) Det började kl. 20.00 med Onece up one a time, sen Games of throne...oj vad jag tycker det sistnämnda är bra. Gillar.
 
Den Daenerys som gick ut ur lågorna i går kväll var inte bara en säsong 1 Redux, men en kvinna nu med full kontroll över sitt öde. Hon behövde inte Jorah och Daario för att rädda henne, men deras ankomst accelererade saker tillsammans. Hon behövde inte allierade sig med någon av Dosh Khaleen, men hennes vänlighet mot den unga änkan påminner oss om hennes barmhärtiga natur. Och att hon inte behöver förlita sig på Drogon, som många före henne skulle spela en roll i sin slutliga flykt. Istället tog Daenerys vad hon behövde genom eld och blod, för att påminna alla närvarande - och tittarna - kraften i den sista verkliga draken. =)
 
 
Daenerys Targaryen Game of Thrones Season 6 Game of Thrones Season 6, Episode 4: Book to Screen Spoiler Discussion
 
 
Förutom Tv soffans lugna hörn så arbetstränar jag fortfarande en timme om dagen, kan tyckas lite men vissa rörelser är inte så kompatibla med arbetet och det är dessa jag behöver hitta igen. Dels för att sjukgymnasten kan hjälpa mig att förklara för läkaren och ev FK?
 
 
Jag tränar axeln och kör ett yoga pass + meditation varje morgon.
Känner mig konstigt svullen och stum i kroppen efter helgens ganska många mackor, vilket jag i vanliga fall försöker undvika.
Inte så att jag inte orkar träna, men kroppen känns så onaturligt tung just nu.
 
 
Inom yogan är det viktigast att hitta balansen i kroppen. Meningen med yoga är att må bra både till sin kropp och själ.
I den medicinska databasen Medline finns mer än 500 forskningsrapporter från hela världen inlagda som på olika sätt och i olika sammanhang visar på yogans mätbara effekter avseende blodtryck, stresshantering, ämnesomsättning, kroppsvikt, humör, depression, reumatism med mera.
 
 
Att hitta rätt i yogadjungeln kan vara svårt för nybörjaren. Jag tycker att man ska börja från grunden, med en introduktionskurs eller typ av mindfullnessyoga, (lugn yoga som kundaliniyoga) det är mjuk försiktig Yoga. I min värld är yoga tillåtande. Man kan vara gammal, trött, men du kan ändå yoga. Man kan göra yoga sittande på en stol. Du kan yoga dynamiskt, kraftfullt eller mjukt. Många tänker att man ska vara någon sorts gummimänniska för att yoga, men det är inte sant. Eller att man måste var en viss typ för att yoga, det är inte heller sant.
 
Yoga är ingen tävling utan tiden man erbjuder sig själv för eget välbefinnande.                   


I yogan upplever du din kropp. Går du på en kurs/retreat  kan du ställa frågor till yogaläraren. Det kan vara svårt att få en känsla för sin kropp och hitta positionerna, man kan behöva hjälp i början av en yogalärare (tex mig). I förlängningen kan man göra yoga hemma, var som helst och när som helst.

Även som yogalärare har man vardag med jobb och bekymmer, men yogan ger mig ett andningshål i allt runtikring dvs egentid för mitt egna välbefinnande.

Visst har jag muffinmage, vilket visar att man inte behöver se speciell ut bara för att man yogar, alla kan. Och till trots att jag yogar dagligen. Men jag har besvärligt med min mage, mitt känslocentrum. Så yogan är otroligt viktig.

 

Solen skiner ikväll och vädret har växlat lite på f.m och blåste ordentligt. Kvällen är däremot enormt vacker, med strålande sol.

Nemi nytt:
När hon ska sova den lilla damen typ på e.m somnar hon snabbt då hon får lite ersättning, då hon inte dricker ersättning är hon en liten pillermaja. Inte tuggar piller, he,he Nää, hon gillar att nypas och peta i ögonen och gärna peta mig i munnen eller in i näsan...tok fian =D Men det är viktigt att tala om för henne när det gör ont och även tala om att öga är öga, näsa är näsa mm, allt för att lära. Hon har dockan lilla Anna i sängen, den är bra att avleda med. -Har Anna öga? mm


Hon går nu jättefint, även med skor på fötterna =D Men är det brått så kryper hon i turbo fart =D

Igår provade vi lekparken bredvid oss, gungade på "hästen" och fick även prova på att gunga i famnen, hon skrattade så hon nästan kiknade =) Jättekul. Finns inga babygungor här.


Det kommer nya små tänder hela tiden, vilket gör att vår glada lilla tjej inte bara skrattar hela dagen =) Men så är det med de små, de små grynen ska ju få fram dessa vassa små verktyg som kallas tänder och det påverkar ju alla små människor.

 

 

Nemi undersöker dammsugaren. Bra att börja i tid.

 

 

 

 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0