Min utlandsresa

Den gick som ni vet till Tunisien. Detta land visste jag egentligen väldigt lite om. Vi landade på flygplatsen i Monastir som ligger 25 km från Sousse. Det började med att vi tog våra väskor och Detur personal mötte upp oss. Där fick vi veta att en av oss måste vänta på de andra som kom från Göteborg, så vi fick inte alla tre åka iväg med vår buss. Mor som var både trött och slut eftersom klockan var 01.10 på natten ville att jag skulle följa med henne i bussen och då fick syster A-S vänta kvar.

Tunisien ligger i Nordafrika och har ca 10 miljoner invånare. Tunisien, landet och folket är givetvis färgat av landets 300 åriga historia där det förekommit en hel del krig och oroligheter. Tunisien blev självständigt 1956. Här är ca 98% muslimer men språket är i huvudsak arabiska och franska. Men på turistplatserna pratade de även engelska och tyska.

Vi åkte till Sousse som ligger på östkusten och landets tredje största stad. Här var staden uppdelad mellan den gamla och den nya delen. Vi bodde på ett hotell som hette Kaiser i den gamla delen. Runtikring där fanns det handelsbodar, verkstäder, biluthyrare, någon butik, och så låg marknadsplatsen som kallades Medinan här. Som var full av trånga gränder och olika handelsbodar och ivriga försäljare som lärt sig ett å annat ord svenska då de hörde att vi var ifrån Sverige.
T.ex. – Hej älskling, hej hopp i lingonskogen, -inte köpa ,bara titta  –fattig svensk, bara titta…

En del var mkt trevliga och en del riktigt otrevliga, som det säkert är på de flesta ställen man besöker. Trots att det är turismen man bla livnär sig på var de också rätt ”läss” oss, antar jag.

Vi kom iaf fram till hotell Kaiser och vi satte oss först att vänta på de andra, men efter en timme checkade vi ändå in, så vi kunde ställa bort väskorna.

Det första intrycket av Sousse var nog förfäran och undran vart vi nu hamnat, detta gällde både för mig och Mor. Vi susade fram sittande längst fram i natten på bussen och såg det ena trasiga, fallfärdiga hus efter det andra. Det såg väldigt krigshärjat ut så modet sjönk, tankarna virvlade runt och lite oroligt tänkte jag -vad har vi dragit in vår gamla mor i?

När vi så blev avsläppta framför hotellet hade jag en föreställning om att det enligt bilderna skulle vara ett finare hotell. Tänk vad man blir lurad och ens egna förväntningar kan före en bakom ljuset. Hotellreceptionen var fin med kakel i en svängd konstellation, men möblerna var både nedsuttna och mycket nötta i ngt som en gång varit en röd sittgrupp , var nu mer rosa …ich.

Hotellportieren som hjälpte oss upp med väskorna var enormt flirtig mot mig. Han tyckte jag var vacker och han frågade om jag hade barn, ja svarade jag och han frågade hur gammal min son var. Jag svarade och han himlade med ögonen och tyckte att så kunde det inte vara, jag kunde ju max vara 32 år inte 49. Han tyckte även att om jag var 49 år då var han minst 65, men han var 40!

Han ville bjuda på en öl i baren, men där var det så mörkt och svart att jag inte ens såg att det var en bar där borta. Han ville pussa mina kinder och var ganska påträngande. Så jag befriade mig med bestämda rörelser från hans grepp om min arm och gick och satte mig vid Mor i de slitna hotellmöblemanget. Efter en stund var han åter runt oss, så vi bestämde oss för att vänta på rummet tills de andra kom.

Klockan han bli över 04 på natten innan de övrig kom till hotellet. Vi hälsade och kramades och gick sen för att sova. Hotellrummen bestod av ett 4-kantigt rum målad i vitt/grönt och en stor grön sängavel som satt fast mot väggen. En bänk löpte längst hela ena sidan av rummet, gjord av betong och kakel och ovanför denna var det en stor spegel med en grön ram, samma stil som sängaveln. Där fanns en tv hängandes snett över spegeln, men denna slog vi aldrig på. På bilden ser ni den gröna färgen i spegeln.

Sängarna var ändå breda, så det kändes bra men själva sängen var fruktansvärt hård. Ingen bäddmadrass där inte. Så jag fick rulla överkastet tre varv och försöka ha detta under höften, då jag inte kan ligga på så hårt underlag. Det gick ngt bättre, men fick bädda om sängen varje kväll. Överkastet hade ju även rätt stora sömmar, så det var lite trix och fix innan jag fick till det så jag inte hamnade på en söm som kunde skava mot revbenen.

Första morgonen steg jag upp 06.30 för då kom syster Å och vi gick en morgonpromenad längst stranden på strandpromenaden (asfalterad gångbana) Det var skönt. Inte så många människor den tiden. Sen åt vi frukost tillsammans med de övriga runt 08.30. Frukostbuffén bestod av; Kaffe/te, croissanter (typ wienerbröd stuk) och skivade painriche i små slantar, smör, naturell mjukost, tomater med lök, en typ av korv, 2 olika typer av marmeladaktig smak med en mer tomatsås liknande utseende, ägg. Det serverades varje dag. Inte en enda macka med fiber eller någon typ av hårt bröd.

Efter frukost bytte vi om och la oss nere vid den lilla pool som fanns utanför hotellkroppen. Vattnet värmdes enbart upp av solen och inget värmesystem fanns. Då temperaturen inte var så hög, låg på ca 18-20 i skuggan om det inte blåste, var dock solen varm då den var framme. Kl.14.00 första dagen anmälde vi oss på en rundtur igenom Sousse, för att lokalisera oss något. Kostade 100 kr per skalle.

Poolområdet ser större ut än vad det i verkligheten var.

På rundturen besökte vi en traditionell arabisk köpmans hus, han hade två fruar (detta var bara vad vi fick veta, ingen bodde i huset) Huset var byggt runt ett tomrum i mitten, där det var öppet kakelgolv i olika mönster utan tak. Fruarnas kammare var som en inredd etta, för att kunna vara i, sova och umgås. Besökare släpptes endast in i hallen, då köpmannen inte ville att andra män skulle prata och titta på hans fruar. Inte mycket frihet för dessa kvinnor.

Båda bilderna, Utsikt från huset vi besökte

Dom hade tjänstefolk och köket låg en trappa upp. Det fanns även ett torn i huset där man hade god utsikt över husen i Medinan. Sen gick vi vidare in i Medinan, där vi drack en kopp te som smakade som tuggummi (toy) men var bara ljummet, så inte så gott. Därifrån åkte vi sen buss till hamnen i Port El Kantaouis i den nya delen av Sousse. Där var det lite finare och renare längst gatorna, men även här såg man hus som var tomma och byggena verkade stannat av. Det skulle funnits tid för att äta lunch enl. broschyren , men detta hann vi inte alls.
Vilket var trist.

Medinan, köpgränderna (var mkt mörkare därinne än på bilden)

Vi provade på restaurant Bonaparte första kvällen, och lätt oroad över att maten skulle vara stark enl den information jag fått var jag lite oroad över min mage. Maten, alla dagar samt alla rätter vi åt var precis tvärtom. Dvs smaklös mat…  I broschyren står det ” I Tunisen finner man ett varierande, välsmakande kök, inspirerat av den franska kokkonsten, men samtidigt behållit den norafrikanska särprägeln” slut citat. Jag som inte dricker ljust öl, då jag tycker denna är urk. Då fanns det inte så mkt för mig att välja på så det blev vatten eller fanta som min matdryck bestod av. De andra drack ljust öl som hette celtia.

Söndagkväll åt vi på en restaurant saloon. Där tyckte jag nog att maten var bäst och personalen trevlig. Måndag spenderades lite ömsom vid pool och sen lite promenad runt Sousse. Vi åt en lunch på restaurant La Fiesta och det blev en smaklös pizza. Måndagkväll  var jag så trött att jag stannade kvar på hotellet då övriga for ut och åt middag. Jag låg och läste och till middag för mig blev det en påse godis från taxfree shopen/Arlanda. Jag somnade tidigt och vaknade då Mor kom hem runt 22.00 somnade om direkt igen.

Tisdag låg hälften vid poolen och jag, A-S och bror G tog en promenad ner till stranden. Vädret var skönt och vi strosade runt och var även in och handlade på en mataffär. Trodde vi hittade alkoläsk, men det var bara vanlig läsk även om den smakade bra. Efter lunch gick vi allihopa en sväng och var in i en butik, där både Mor och L hittade smycken.
Tisdagens middag blev på hotellet, kyckling och pommes. Detta är vad jag ätit en hel vecka pizza och kyckling med pommesfrites. Lena blev firad och fick present.

Stranden, sousse. mina syskon

Onsdagen; Utflykt till djurparken i friguia. För att se den afrikanska savannens djur och se en delfin show. Tunisiens största och modernaste djurpark, och många av Afrikas djur. Pris. 225 kr + 100 för delfinerna.
Vi åkte buss hit, tog ca 1 timme inklusive plocka upp andra passagerare från andra hotell. Fick inte sitta längst fram denna gång, så jag mådde lite tjuvens i magen.

Vi kom fram och började med att titta på delfinshowen som var helt ok, lite kort bara. Men det var roligt att få se delfiner =) jag som är uppvuxen med barnprogrammet ”flipper” om ngn kommer ihåg det. Försökte ta bilder vilket inte var helt lätt att hinna ta då det gick fort uppe i luften, många plaskbilder.

Efter delfinerna gick vi så runt parken. Personligen tycker jag inte om djurparker, att spärra in djur för att titta på. Men visst var det en upplevelse att få se djuren. Tyvärr tycker jag nog att de inte verkade ta så bra hand om dom. Burarna/inhägnaderna var inte speciellt stora och girafferna hade inga träd att äta mat ifrån, elefanterna bodde i betong och gröna träd och växter växte alldeles utanför inhägnaden, vilket var elakt då djur inte är dumma. Det är som att stå utanför en restaurant, hungrig men så fattig att du inte kan annat än se in/ut på maten. Grymt kan jag tycka.
Vi hann inte heller äta där, för tiden var för kort.
Vi fick även se en show med sjölejonet, och han var också duktig på kont och trix. Men inte mkt plats i bassängerna heller, varken för delfinerna eller sjölejonen enl min åsikt.

Tigrarna

Girafferna

Elefanterna

Onsdags middag blev ett nytt besök på restaurant Saloon. Provade här att äta pasta med fisk från havet. Bestod av musslor och lite räkor och så några andra ingredienser som var sega, men vet inte vad det var för ngt.

Torsdag åkte vi taxi till Medinan. Taxin kostade varierat, bästa priset fick man om man innan färden bestämde ett pris. Första dagen betalade vi 48 kr från Medinan till hotellet. Vi fick ta två taxibilar, så det vart 2x48 kr. Vilket vi upptäckte sen var ett överpris. Nästa gång betalade vi 25 kr för samma väg och torsdagen betalade vi 20 kr för samma väg. =) man fick lära sig. Vi handlade lite på Medinan, och sen for vi hem och duschade och gjorde oss iordning för kvällen. Vi hade beslutat att vara med om en Tunisisk afton.
Medinat på Al Zahra. Ett fästingområde där vi skulle få uppleva en beduinfest med middag från det traditionella tunisiska köket med underhållning. Priset var 300 kr och vi bjöd även Mor så det vart 375 kr per skalle.

utsikt ner där vi skulle få se bröllop. Medinat på Al Zahra

Visst ska man ha i åtanke att vi besöker ett annat land och där våra vana bekvämligheter inte finns. Detta är ett land där människor formats under årtusenden utifrån deras förutsättningar. Men Detur som är reseföretaget vi åkte med trycker upp broschyrer med information och de gör ju även reklam för de olika arrangemangen.

Vi kom dit, ca 17.15 Å för att hoppa över bussresan och den otrevliga finska Detur guiden Eija (som var för de finska medresenärerna) som pratade illa om vår guide Jocke och blev sur då jag och Mor satt oss längst fram.( för att se vägen och undvika mitt illamående vid resor.)
Så skulle vi iaf först få se ett traditionellt tunisiskt bröllop, detta vart lite si och så med. Mor orkade inte gå ända ner för berget för att titta på detta, så vi blev kvar uppe. En dromedar låg ner och folk tog kort och trängdes omkring denna. De hoppade upp på dromedarens rygg och fotade detta… jag kan bara meddela att detta tyckte jag var hemskt.  Dromedaren kunde inte resa på sig då hans ben var fastknutet så lår och vaden var ihopsatt.

Dromedaren, frambenet är ihopknytt.

Sen, runt 18.00 fick vi då gå in i fästningen och sätta oss vid borden som bestod av vanliga trädgårdsmöbler med plaststolar till. Det var vita dukar på borden så visst såg det helt ok ut. Men borden var för höga för stolarna så Mor satt ju med bordskanten vid bysthöjd. Vi fick först bröd, sen kom förrätt in, soppa som smakade sisådär, åt iaf lite grann, sen kom varmrätten. Där var korv, kyckling, kött och couscous ihopblandat i en röra. Detta kunde jag däremot inte äta alls. Till dessert… då fick vi en apelsin var. Är apelsin en dessert? Då är det väl en frukt till efterätt och inte en dessert…
under hela middagen var det dans och dom spelade musik (som var väl högt och skar i öronen) Satt snett med kroppen så det var svårt att se själva dansen utan att få ont i nacken.

Maten, ett stort fat där allt var ihopblandat

Efter maten var det så dags för ljusshow. Den berättade Afrikas historia, alla krig mm och hur landet formats. Väldigt tjusigt. Varade lite för länge då vi satt ute och vädret var rätt kallt. Vi hade ju klätt upp oss i klänningar och tänkte väl mer att detta skulle bli en höjdpunk av resan. För det priset 300 kr per person, tyckte jag att det var på tok för dyrt. Men, svårt att veta i förhand och vi har iaf fått flera olika upplevelser då vi vistats i landet. Jag tycker dock inte att jag fick det jag hoppats på, tyvärr. All information vi fått var ju ganska spetsad, att det skulle vara mer än det vi faktiskt fick.

Ljusshow i Alözahara Parc

Valutan ”dinar” var lätt att omvandla och förstå sig på. Hotellpersonalen var bra, förutom första mötet med Hotellportieren som då var lite närgången (men förstod sen att han nog flirtade för att tjäna extra pengar) Och hotellet i sig var ok, ingen lyx och toan var väl inte tipptopp, byte av handdukar skedde inte under hela veckan. Man skulle helst ge dricks till alla. Hotellreceptionen, städerskan, servitören, taxichauffören, busschauffören, mfl. Vilket var jobbigt att komma ihåg… och man fick ju inte så mkt för att man gav bort pengar.
Det är rätt dyrt att turista i Tunisien. Maten kostade runt 100 kr/middagen och ca 60-75 lunch.
Maten var inte heller det man förväntat sig, efter den information man hittat och fått. Väldigt, väldigt smaklös. Jag provade ju på kyckling, fisk, djur från havet och pizzor.

Många turister verkar älska landet, och det har definitivt en viss charm. Själv kommer jag antagligen aldrig att resa tillbaka, då det inte var ett land som tilltalade mig.
Men jag fick en självinsikt på resan. Jag är inte så mkt för att resa till andra länder. hemmakoftan känns rätt bekväm. Jag hoppas ni inte bara tycker jag gnällt, utan det är min upplevelse jag skrivit ner.

Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling