Campeva 5:2 START

igår Söndag: Behöver inte någon väckarklocka, det är då säkert. Jag har Chanti som väcker mig. Så jag behöver inte oro mig för några långa sovmorgnar.
Kl. 07.45 var det klart att stiga upp tyckte hon, så då är det bara att ge upp.
 
Kravlade mig ur sängen, sov lite dåligt inatt, hade dåligt i magen. Så jag kände mig inte utvilad direkt. Men, men. upp å ge mina små älsklingar kattmat, satte igång te vattnet och tvättade av mitt trötta fejs, gäsp.
 
Tog det lugn och kollade lite här på datorn, läste om fibromyalgin, som jag också skrev om. Sambon steg upp runt 10.00 och svärfar kom runt 10.30 för att dom skulle påbörja bygget av förrådet.
 
Jag börjar nu dagen med linfröoljan 1 msk (smakar inte ngt vidare) även 1 msk physalisskal till yogurthen och så alg tabletterna, idag 3 av 5.
 
Gick 40 min stavgång, skönt.
 
Vi grillade idag, kyckling, stekt potatis från igår (lägre GI) och en sallad samt lite gorgonzolasås. Smakade himelskt gott vill jag lova =)
 
kvällen blev stillsam i soffan. Åt lite pistagenötter med skal.
 
 
 
Måndag:
Vaknade med huvudvärk!! Vadnudå? Men den ska inte få vara ett hinder för min motivation, så jag steg upp då Chanti väckt mig, gav de små mat och tog mig så an dagens schema, efter att jag vaknade av kallt vatten över ansiktet för att piggna till. Efter yogan mådde jag lite konstigt, jag känner mig lite bluddrig i huvudet, men det går väl över. Idag är det ju då 5:2 som gäller, dvs ingen lunch idag och mindre att stoppa i sig. Nu kör jag...
 
CAMPEVA START 15/7 2013
 
V. 1                  
Börjar   dagen med 1 msk linfröolja, algine plus tabletter, phyllisskal till yogurt    
Träning   efter träningschema Grönt te och mkt vatten        
                   
  Måndag 5:2 dag              
frukost smoothy;   blåbär, naturell osötad yogurt, 1 liten banan, 1 dl mjölk, linfrö + 1 kokt ägg,   smörgåsrån
lunch ingen lunch idag              
Middag Torsk med vitlöksfräs, wokgrönt,   grönsallad        
                   
  Måndag;                
08.30 MorgonYoga            
  Samt mage rygg styrka;   höftlyft, benlyft, plankan        
09.30  Frukost;                 
11.00 Stavgång, 45 min rask takt            
12.30 Lunch; ingen idag              
13.30 Spikmatta, avslappning            
17.00 Middag                
19.30 te          
 
 
 
 
 
Vad menar jag nu med 5:2?
 
 

Så fungerar 5:2-dieten:

1. Minska antalet kalorier till cirka 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män under två dagar i veckan. (jag har valt måndag och torsdag)

2. Ät under fastedagarna en lätt frukost, en lätt middag och skippa lunchen. Drick mycket vatten.

3. 5:2-dieten minskar kaloriintaget med cirka 3 000 kalorier i veckan, vilket motsvarar omkring ett halvt kilo fett.

4. Försök på möss visar att periodisk fasta sänker nivån av IGF-1 i blodet, vilket saktar ner åldrandet och minskar risken för åldersrelaterade sjukdomar som till exempel cancer, diabetes och demens.

 

http://documentaryheaven.com/eat-fast-and-live-longer

 

5:2 kicken för kroppen, Michael Mosley. vetenskapsjournalist och forskare

 

Kalorirestriktion, minskat proteinintag eller intermittent fasta
Antalet kalorier, men även vårt intag av proteiner, påverkar hur mycket IGF-1 kroppen producerar. För stora mängder av endera bidrar nämligen till att cellerna växer för fort för att effektivt kunna repareras. En diet med mycket grönsaker är att föredra. Michael Mosley lever själv som han lär:


– Vad jag gör är att varje måndag och torsdag äter jag bara omkring 500-600 kalorier. Jag äter frukost vanligtvis bestående av äggröra på ett par ägg och en bit skinka. Det är ungefär 300 kalorier.


Under dagen dricker han sedan bara mängder av vatten, även svart te och svart kaffe. Fram till ungefär klockan 18.00 på kvällen.
– Då jag äter en enorm hög med grönsaker och en bit lax eller liknande.
Under veckans fem resterande dagar äter han alltså vad han vill.

 

När Mosley i dokumentären försöker sig på 5:2-dieten hade han efter fem veckor minskat nivån IGF-1 i blodet med 50 procent, uppnått normala glukosnivåer och sänkt sitt kolesterol. Därmed hade han också minskat risken att utveckla sjukdomar som till exempel cancer, diabetes och demens. Mosley har lärt sig att hunger inte växer och växer utan kommer och försvinner, kommer och försvinner.
– Man vänjer sig, menar han.

 
 
Ni glömmer väl inte att titta in, detta ger mig stöd =)
 
 

 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0