Otroped besök i Piteå

Äntligen fick jag så en tid till Ortopeden i Piteå. Dock var det väl inte så "rolig" tid, men man tar det man får.
Så jag jobbade 5,5 timme innan jag åkte hem, duschade och körde mot Piteå.
 
Axeln/armen började ganska snart att värka då jag inte hittar någon bra ställning för armen då jag kör bil.
Eller någon bra ställning då jag sitter, för min axel/arm. Ett tag gjorde det så ont, så jag undrade om jag skulle orka ända fram till Piteå.
 
Men jag kom fram, lite tidigare än mitt besök var bokat. Så jag gjorde en lite vända på centrum, postade ett paket åt sonen. Sen kom jag på att jag borde ju passat på att äta. Men då var klockan för mkt så jag vågade inte besöka ngt matställe med risk att måste vänta i kö eller på mat.
Äch, äter efteråt tänkte jag så...
 
Jag körde till sjukhuset och parkerade. Gick så in och anmälde mig i receptionen på andra våningen. Remiss, så tack å lov kostade det inget. Man får ju inte så stor bilersättning då man behöver köra sin egen bil.
 
Fick träffa ortopedläkaren på utsatt tid. Hon kollade styrkan i axel/arm på båda sidorna, böjde och bände lite och det gjorde ordentligt ont.
På röntgen bilderna hade hon sett en förändring i skelettet, det så kallade taket över slemsäcken i axeln var ngt böjd. Detta gjorde att inflammationen inte gav sig och fortsatte att irritera.
 
 
Förutom de stora musklerna, deltamuskeln (m. deltoideus), stora bröstmuskeln (m. pectoralis major) och den platta ryggmuskeln (m. latissimus dorsi),  finns en manschett av muskler som håller överarmens ledhuvud på plats  mot skulderbladets ledpanna. Musklerna utgår från skulderbladet och  fäster via platta senor på överarmen.
 
Denna muskelmanschett kallas  rotatorcuffen och åstadkommer rotationsrörelser, till exempel utåt- och  inåtrotation och hjälper deltamuskeln i sitt arbete. Mellan  rotatorcuffen och taket på axeln (akromion) finns en slemsäck som  minskar friktionen mellan senorna och bentaket.
 
 
 
 
 
När armen lyfts framåt kommer framförallt supraspinatussenan och slemsäcken befinna sig i en väldigt trång och utsatt position mot “taket i axeln” nämligen acromion.
 
 
När  armen lyfts uppåt kläms denna slemsäck och rotatorcuffens senor mellan  överarmens ledhuvud och bentaket. Smärtan brukar vara som störst mellan  40° och 120°. Tidiga symptom är värk kring axeln, huggsmärta och  svårighet att nå bakfickan. Jag är väldigt svag då jag för armen bakåt.
 
Anledningen till detta är att det  sker ett naturligt ben mot benstopp vid 90 grader och att då arbeta i  just dessa gradantal (och även högre) då dessa strukturer som löper här extremt utsatta  för friktion, bättre förklarat – nötning är inte något att eftersträva.
 
Jag har alltså; ett s.k subacromialt smärtsyndrom(a.k.a Axelimpinchment)
 
 
Jag hade även ett för högt blodtryck. Undertrycket låg på 110 och får inte överstiga 90! Inte konstigt att jag har både huvudvärk och är trött. Men om man inte får sova, och jag har haft dålig nattsömn i 6 månader...klart att kroppen reagerar.
 
Nu blir det först att få iordning på blodtrycket och även göra en undersökning av nacken, som enl ortopeden kunde orsaka domningarna jag har i höger hand.
Det tar väl så där två månader och efter det ska jag ställa mig i kö för en operation av min axel. Rätta till bentaket så det inte klämmer slemsäcken, så att inflammationen kan ge med sig.
 
 
Förhoppningsvis kommer min inflammation att ge med sig av sig själv? OM jag har tur =D vilket jag hoppas på.
 
Jag fick en kortisonspruta med bedövning, kändes skönt att få lite vila från värken. Tyvärr höll det inte mer en 1 dryg timme, så var värken tillbaka igen.
 
Körde in mot Piteå å tänkte äta... men äch, blev att köra in på coop och hoppades dom skulle ha ngn grillad kycklingklubba, men nä. Då blev det 1 banan och drickyoghurt till "middag" och en red bull för att hålla mig vaken hem. Resan hem gick bra, inga djur på vägarna. ganska lite trafik, lite duggregn på rutan men 21.35 var jag äntligen hemma igen.
 
La mig nästan på direkten för att orka upp och jobba. vid 02.00 vaknade jag av smärtor i min axel, gick upp och tog värktablett...men inget hjälpte. Vid 05.00 ich slumrade jag in, väcktes av väckarklockan. Då var det bara att inse att energin tagit slut och jag fick ringa in mig sjuk. Somnade om en timme, vaknade, mer värktabletter låg och försökte slappna av.
 
 
Frukost; Smoothie och ett kokt ägg på 2 fincrisp
 
 
 
 Så...bara att focusera på det positiva
 
 
 
 
Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0