Topparna i Arjeplog blir utmaningen

Top of Arjeplog blir sommarens utmaning för mig.Top of Arjeplog pågår mellan  1 juni och 30 september 2014. Idag blir det renberget. Renberget (628 meter över havet, nära Arjeplog) ca 4 km enkel väg. Vilket idag tog ca 1,10 h upp till toppen.

Uppgiften går ut på att besöka de fjälltoppar som anges på kortet. Vandringen ska ske per fot både upp och ned. kortet kostar 200 kr.

Så idag blev det premiär. Jag erkänner att jag var lite orolig, att gå uppför har aldrig varit min starka sida. men hoppades att mina kamrater som följer med är beredd på att starta mjukt.

Vi började gå kl. 10.00 och solen lyste, men inte jättevarmt. så det var definitivt en bra dag att gå på.

Jag valde att ta gympadojjorna, långbyxor, lite lager på lager tröjor, tunn vindjacka, keps och ryggsäck med fika i.
Fyller år på tisdag och tänkte att svärfar skulle få ge mig en ryggsäck. En med midjeband så jag slipper bära allt på axlarna.

Det var lite blåsigt och lite mygg, men ganska snart stötte vi på blöt myrmark, så det hade varit bättre att ha kängor på fötterna. Hade heller inga xtra sockor så vi blev allihopa blöta om fötterna =) men, det gick bra ändå. Sista etappen var ganska mkt uppför, och då man har varit stilla ett tag så kändes det ordentligt i benen.

Väl framme vid skidstugan stannade vi och drack, innan vi tog sista biten upp till toppen. En underbar utsikt över Arjeplog och vi tog lite bilder. Anna å Mona tog med telefonen och jag min nöt hade glömt kameran i ryggan som vi lämnade vid stugan för att slippa ha på dessa den sista biten. Så jag fick inga bilder från toppen. suck.

Sen gick vi ner igen till stugan och där fikade vi medhavda matsäckar. Jag hade med en macka med ost och kalkon, några bitar från gårdagens kycklingspett och te, till efterrätt hade jag en morotskaka vilket smakade gudomligt efter att jag gått dit jag var. =)

Vi blev alla lite kalla av att sitta stilla men vi hade extra tröjor, jackor med så vi tog dessa på och njöt en skön stund där vi satt.

Sen traskade vi så neråt, vi surrade på och plötsligt stannade Anna å utbrister, -vi har gått fel stig. Dvs vi gick den andra stigen ner. Men vad gjorde det? inget, så vi fortsatte. Nackdelen var att vi kom fram till skjutbanan och vi var tvungna att korsa denna. Inte så kul.

En ung man stod där och sköt när vi kom längst med skjutbanan, då blev vi även utsatt för ett regn. Men det slutade efter en stund och efter 4 timmar ute var jag nöjd över att återkomma hem. Vi satte oss på vår veranda och drack upp det sista i våra termosar. Då störtregnade det, men vi var nöjda över dagens prestation =)
Och med tak över huvudet gjorde inte regnet ngn skada.

2014 års tio toppar:

Renberget (628 m ö h, nära Arjeplog) Gjord idag, tjeck

Akkelis (intill byn Bukt vid Hornavan 784 m ö h)

Måffe (785 m ö h avfart vägen mot Norra Bergnäs)

Alep Iksják (intill Hornavan, 789 m ö h)

Nasafjäll (början av Laisälven, nära norska gränsen 1 150 m ö h)

Avvuhatjåhkkå (intill Mierkenes, med masten 1 054 m ö h)

Kráhpiesvárrie (intill Gautosjö, toppen Tjårras 1 036 m ö h)

Välbmaboulda (710 m ö h intill sjön Uddjaure)

Siebniesbuovdda/Storberget (nära Eriksholm 714 m ö h)

Ruonektjåhkkå (söder om dalgången Smuolevágge 1 516 m ö h)

På väg upp... bild

lite utsikt från skidstugan...ej från toppen. Hoppas få en bild från Anna.

Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt