Julen över, vad katten äter du?

Ja, nu är glada julen slut, slut, slut...
 
Hämtade min Mor under torsdag 22-23/12 och passade på att umgås med släkten på lite glögg afton, samt handlade mat och lite klappar. Det mesta var ju handlat redan :-) men lite smått och gott blev det.
Sen skulle jag ju köpa Much åt min katt Nella som jag Barfar. Dvs, Hon äter färsk mat.
 

BARF-utfodringen förstärker kattens naturliga förmåga att utnyttja näringsämnena i den råa födan. Kattens eget matsmältningssystem klarar av att reglera näringstillförseln. Även om en balans mellan näringsämnen inte uppnås dagligen, utan till exempel på en veckonivå, är BARF-utfodring fortfarande ett bättre alternativ för kattens välmående och näringsupptagning än industriell kattmat.

Kom ihåg att varje katt är en individ, det finns inga exakta utfodringsinstruktioner som passar för alla katter. Dessa instruktioner är riktgivande.
BARF är en naturlig kost för katten och imiterar kattens artspecifika föda. När man utfodrar katten bör man särskilt se till att katten får i sig tillräckligt med taurin, eftersom taurinet är livsviktigt för katten. Kosten kan till exempel kompletteras med hela och malda hjärtan, eftersom de innehåller mycket taurin.

Jag vill upplysa kattägare om att katter inte bör äta Friskies torrfoder, då veterinären funnit att detta tyvärr är ett populärt foder bland kattägare.Därför att det ökar risken för urinvägsbesvär. Det är framförallt magnesiumhalten som ställer till det, då den ökar risken för bildning av kristaller i urinen. Dessa kristaller kan irritera blåsans slemhinna och leda till inflammation i blåsan, eller urinvägsinfektion. Katten får då ont när den kissar och kan få ett ändrat urineringsbeteende, t.ex. börja kissa inne. Ger du Friskies torrfoder, då är det hög tid att byta foder!

Faktum är att de som tillverkar Friskies och Frolic är samma företag (Nestlé respektive Mars) som tillverkar just godis som Japp, Snickers och Smarties. Det är jätteföretag med stora marknadsföringsmuskler, stor erfarenhet av skräpmat och ett mycket litet intresse för djurhälsa. Jag rekommenderar att du köper ditt foder på en djuraffär, veterinärklinik eller annan verksamhet som förstår djurs behov.

 

Nu är Nellas kattungar 3 v och 3 dagar och det händer massor. Från lugnt och stilla till att de nu busar med varandra, undersöker hela lådan och är nyfikna små krabater.

 

 

Så underbart goa och söta små Balines ullbollar.

Idag har Mor åkt hem igen men Julen har varit fantastiskt fin.

Nemi fick många julklappar och var mkt glad

 

 

En del av Nemis klappar från mig.
 
 
Min första ipad, duplo lego, kassapparat, köksredskap, nycklar, kavel, bok, tofflor, vadmansblus, mimmipigg öron, badskum, puzzel, två rullande backar att förvara saker i, ryggsäck, 3 par byxor, 4 långärmade tröjor och en body med Granma was here, kisses och en aktivitets leksak som jag inte kommer på namnet, längst till vänster i bild.. Plus 7 ytterligare långärmade tröjor, å en docka som jag köpte i Luleå. :-)

Åt sonen gav jag: kikare, kape till hans rock, ostbågar och till dom gemensamt en dammsugare, stekpanna och nya kuddar.
Malin fick en tunika röd/svart, två tomtar, geisha choklad, sen vet jag inte om det var mer?
Sambon fick nya mjuk byxor och en skjorta. Till Mor köpte jag; en svart/vit blus (av mig och Åsa), ett par byxor som satt perfekt, en tomte, en vattenkokare.
 

Och vår TOMTE var jättefin :-)
 

Maten var god och i överflöd, likaså hade vi bakat choklad kakor, hela tre stycken...så vi blev choklad stinna :-) hehe.
 
Själv fick jag av sambon; ett par termokalsonger, en fleespläd. Av sonen ett fint halsband som han gjort själv, ett fint armband av Malin. Av Mor ett halsband, en rätt stor fin flickskulptur, nya innetofflor och knäck -som sambon snart ätit upp.
 
Sen har vi umgåtts och sett film, bl.a Hatchiko mfl, ätit mer mat och godis än vad vi egentligen behövde och spelat några omgångar yatzy.

Känner mig däst och tjock, så nya året får bli träning och åter träning :-) och ja, jag har tränat i helgen, men inte lika mkt som jag brukar. Har semester nu och vilar upp mig till årets nya utmaning som blir att flytta till ny avdelning (mot min vilja) med fem åringarna, och där är det livat värre. Har inget emot barnen, men trist att bli flyttad mitt i en termin.
 
 
Hoppas ni alla haft en God Jul och att ni får ett riktigt GOTT NYTT 2017 
 
 
Over and out!
 

 

 

 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0