Crawings

Varför är jag överviktig, dras på x-tra kilon?

Ja, kanske för...

Det svar som ligger närmast till hands är förstås "jag väger för mycket för att jag har ätit mer än jag behövde". Men så enkelt är det inte alltid. För en del är det inte bara själva ätandet som innebär något positivt för oss - själva övervikten kan också göra det.

Är man till exempel mycket blyg kan de extra kilona fungera som ett skydd - ett omedvetet sätt att undvika för mycket uppmärksamhet. Har man varit utsatt för övergrepp kan övervikten likaledes vara ett sätt att göra sig ful och oattraktiv så att man slipper uppmärksamhet från det manliga könet.



Övervikt som ursäkt

Övervikt kan också användas som ursäkt om man inte orkar ta sig samman till att skaffa en partner, skaffa ett nytt jobb eller nya vänner. Då är det lätt att inbilla sig själv att det får vänta tills man har gått ner i vikt.

Otillfredsställd livsaptit kan också vara en anledning till att man äter för mycket. En längtan efter ett mer spännande liv kan leda till rastlöshet som omedelbart kan dämpas av mat. Eller en dålig relation.

Stress-Jag hinner inte laga nyttig mat eller åka och träna då timmarna i min dag inte räcker till vilket ofta medför huvudvärk. Eller invärtes stress för andra problem, som jag just nu själv upplever.

 

Fetma kan uppstå när man äter mer än vad man förbränner eller andra orsaker så om:
  • Livsstil
  • Miljö
  • Ärftlighet
  • Man rör sig för lite
  • Man är stressad
  • Portionerna är större och man äter mat som innehåller mer kalorier och mindre fiber än vad man förbrukar
  • Man dricker mer sötande drycker som ger en dålig mättnadskänsla

 

Övervikt som ersättning

Samtidigt kan man använda den eviga kampen mot de extra kilona som en sorts ersättning: genom att omväxlande gå upp i vikt och banta kan man avleda uppmärksamheten från ens tråkiga liv. Det gäller också om man har andra problem som man inte kan eller orkar ta itu med, som en dålig parrelation eller ett tråkigt jobb.

Det är inte säkert att du har någon omedveten glädje av din övervikt. Men försök i alla fall att tänka efter.

Kanske kan det vara en hjälp att skruva tillbaka klockan till den period i ditt liv när du började gå upp i vikt. Överväg om det hände något speciellt då som kan ha samband med matbehovet.

 

Själv har jag tränat och tränat sedan i Mars 2016 och egentligen har inte så mkt hänt. Jag gick ner några kilo-ok, men så kom julen och vips åkte jag upp några kilo... så är då nästan ett års träning bortkastad?

Nä, egentligen inte. Jag har fått igång en vana, jag känner mig starkare och har känt mig lite slankare...men inte just för ögonblicket då.

Mycket har hänt och när jag blir stressad och stänger in stressen inom mig, eftersom jag inte kan göra ngt åt vissa saker-utanför min kontroll då tar jag gärna till sötsaker el dyl. Och när jag väl ramlat ner i träsket av sött , har jag tyvärr en lång startsträcka tillbaka.

 

Just nu har jag kvälls crawings, ungefär som att ha ett röksug, har jag nu återigen fått tillbaka sötsuget. :-( Klarar mig oftast heeela dagen, men när rumpan landar i soffan och Farmen ska ses, eller ngt annat så är det just detta stillasittande som gör kroppen rastlös och suget är där lika snabbt som jag satt mig ner. IRRITERANDE.

Det gäller att utmana sig själv, men det känns så JÄ...a jobbigt, för inget har ju ändrats till något positivt. Problemet är kvar-kan inte förändra det som är utanför min kontroll, vilket är skit.

 

 

Det är såklart trevligt att kunna dumpa extrakilon. Och för mig/oss som är överviktig är det givetvis super att ta tag i saken. Jag menar bara att smal inte är så direkt kopplat till att må bra, som vi så ofta vill tro.

Det handlar om helheten. Mitt mål är vara pigg, skön, stark. Och ja, självklart snygg. Men snyggkänslan kommer från självrespekt och att jag tar hand om mig och min kropp. Jag gör samma hälsoval och får samma resultat som jag hade gjort om smal hade varit mitt fokus. Men det är mitt ”varför” som är skillnaden. 


Sen en vecka har vi nu inneboende :-) personen i sig är inget problem, men jag kan uppleva att då jag inte har tillgång till mitt yogarum gör att min träningsmotivation har sjunkit, då det är där jag tränat. Sista två veckorna har haltat. Suck igen. Ursäkter och ursäkter, men det är kanske så med förändringar? Det stör ens rytm och det blir en ursäkt? Så, dags att återfinna focus :-) för att må bra.

 

Over and out!
 

 

 Tror min motivation har lite ludd i systemet!

 

 Be healthy, keep up, and be youMer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0