Dagen efter julafton

Juldagen startade med att chanti ville ha mat. Hon är väldigt enerverande med sitt jamande, tills man är vaken och stiger upp. Så runt 08.10 steg jag så upp och gav båda kissarna deras mat, så då blev då dom lugna. Igår var det julafton, gubbens barn T&P kom runt 12.00 snåret, svärfar kom runt 12.30 och vi fikade. Gav barnen var sin klapp, och gubben samt svärfar fick nya foton i ram av sina barn, barnbarn. Sen runt 14.00 åkte barnen med sin farfar till nästa julbesök. Och jag plockade undan, samt började med att koka ägg mm då gubben gick iväg och rakade & duschade sig. Kl.15.00 då kalle startade, som jag i år hade tänkt se… Då gick jag och duschade och klädde mig för julafton. Sen såg jag lite av slutet på kalle, samtidigt som jag satt på ugn med varmrätterna i och potatisen kokade. Svärfar kom 16.10 och runt 16.30 åt vi. Jättegott var det, förutom Jansson som jag hade haft för mkt vätska i, så den blev lite smaklös. Men får skylla på att det var länge sedan jag gjorde Janssons frestelse. Jag plockade bort och satte igång diskmaskinen, kokade kaffe & te och vi drack detta innan vi gick till V-rummet. Och där delade ut de få klappar som fanns =) själv fick jag en Buddha figur med ljus som jag önskat mig av svärfar (inte inslaget) och av sambon fick jag en plattång, som jag också önskat mig. Gubben fick av mig en tavla på en varg/indian som han blev mkt förtjust i, en skyddsängel och en ny blå skjorta (som var aningen för liten) men han har ju sagt att han ska börja röra sig, så att han går ner ngt kilo. Svärfar fick av mig en lite tavla där det stod, ute med hunden och så hängde det en liten hund under, att sätta på dörren. Jag har även satt ihop en fotobok åt honom på stugan från början då den var köpt till idag, å vad som skett under tiden. Han blev jätteglad över denna. Den fick han av mig & gubben. Han fick även en stor Whiskey, vilken även gubben gett en åt sig själv. Jag hade ju namnsdag på julafton, och dom flesta bryr sig ju inte så mkt om detta längre, namnsdagsfira å så. Men själv grattar jag gärna min omgivning på namnsdagen om jag ser att ngt har detta i kalendern. Tycker ändå det är lite trevligt att uppmärksamma ens namnsdag. Så när jag pratade med sonen påminde jag honom om min ”dag” och fick mig ett grattis. Sen skickade jag grattis till mina vänner som är mina namne ”Evorna” tre stycken. Å fick tillbaka en hälsning av vardera, tackar för det. När vi satt vid julbordet, jag gubben & svärfar så nämnde jag också att dagens namn var Eva. Dom skrattade båda två lite grann och tyckte att sånt brydde man sig väl inte om nuförtiden, så där fick jag mig inget grattis alls. Då la jag ner fiskandet efter det där lilla grattiset på min namnsdag. Det var nämligen ingen som överhuvudtaget kom ihåg att gratta, vilket kan göra mig lite nedstämd. Tänk så lite som behövs för att göra ngn glad? Själv tycker jag ju om att skänka den där tanken till ngn som har sitt namn den dagen i kalendern. Det är billigt och inte speciellt svårt att skänka ett grattis, en tanke på mail, sms eller ett litet samtal, för nästan ingen ger ju gåvor på namnsdagen längre. Det är det lilla som kan göra hela skillnaden för dagen =) om den blir bra eller mindre bra. Dagen idag är det juldagen, så ingenting utöver det vanliga kommer at ske. Pratat med min mor, som var väldigt nöjd över sina julklappar. Även min son var nöjd över sitt guitarr hero x-box spel, som jag skickat till min syster, vilket var tur annars hade han blitt utan. Idag har jag yogat & funderar om jag ska lägga mig på min spikmatta en liten stund efter att jag stoppat ngt i magen. Gubben sover fortfarande ändå så.

Ljus, Värme kram & Hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0