Född på en Söndag!

Idag är det alltså min födelsedag. Jag fick en god morgonpuss å ett grattis av min gubbe innan han åkte å jobbade, somnade om å sov gott men sen väcktes jag av svärfar kl.08.00. Jag är ett "söndagsbarn" hihi
 
"SÖNDAGSBARN är sött och snällt, har det alltid bra och får det mesta de vill ha. Det har alltid ansetts lyckligt att vara född på en söndag. De kan se in i framtiden, nästan allting lyckas för dem och de har en livlig fantasi."
Tycker nog att denna beskrivning av söndagsbarn var lite väl positiv? Men visst, livlig fantasi har jag alltid haft/har. Varför firar vi födelsedagar? 
De olika seder som människor följer i vår tid i samband med att de firar sina födelsedagar har en lång historia. Deras ursprung ligger inom magins område. Sederna att gratulera, ge presenter och fira födelsedagen - med levande ljus och allt - avsåg i forna tider att skydda födelsedagsbarnet mot demonerna och garantera dess trygghet under det kommande året. Fram till 300-talet förkastade kristendomen födelsedagsfirandet som en hednisk sedvänja.
Så, då är det ju viktigt att fira sin födelse, så vi är skyddade från demoner & dyl...
Eftersom nu svärfar väckte mig, klev jag upp å hittade gubbens present på bordet. En gul post it lapp med texten; Grattis gumman! Detta är ett Presentkort på valfri tattuering. puss & kram, gubben.
Naturligtvis kunde jag inte annat än skratta för mig själv i köket då jag fann den =) Typiskt gubben att göra det enkelt, men ändå betydelsefullt. Det gjorde mig varm om hjärtat. Jag önskade mig en tattuering, å nu får jag göra en. Kan inte bli bättre. Min son gav mig oxå en post it lapp till morsdag en gång, vilket jag berättat för gubben. Å kanske tog han efter sonens enkelhet, för det är ju trots allt tanken som räknas. Idag ska jag göra färdigt smörgåstårtan & även baka en kladdkaka. Trots att ingen kommer så ska jag då fira min födelsedag, oavsett gäster. Nu är det yogadags.

Ljus, värme, KRAM & Hej!

Eva


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0