Olika problem

Problem har vi ju alla, på ett eller annat sätt dyker dom ibland upp och vi måste hitta en lösning. Vissa problem rör andra i vår omgivning och vissa är väldigt personliga.

När det gäller problem som vi stöter på med andra människor, så kanske vi vill att den personen eller personerna ska ändra något… Sällan brukar detta gå, för dom flesta med självinsikt vet att man kan inte ändra ngn annan än sig själv. Men det kan ju vara en bra början? Att ändrar jag lite på mig själv, kan detta ge ringar på vattnet mot min omgivning.

Jag vet att jag själv förändrat mig en hel del genom livet, ibland uppfattas det positivt men många ggr tycker andra att det är jobbigt med förändringar och kan bli irriterade över att jag förändras. Det viktiga är ju att jag själv ska må bra, sen måste min omgivning acceptera mina förändringar OM dom vill umgås med just mig, om inte kan de ju naturligtvis söka sig till andra.

 

Att göra förändringar i sitt eget liv kan ju då medföra att jag stöter på nya problem. Lösningen är kanske inte alltid att jag förändrar mig, men ibland kanske jag kan tänka i andra banor för att underlätta om det blir problem. Tyvärr går inte alltid alla problem att lösa enbart genom mina förändringar, utan då kanske jag måste gå vidare och lämna vissa saker bakom mig.

 

Och tror nu ngn som läser detta att ”släppa och gå därifrån” är den enklaste lösningen, så kan det vara precis tvärtom, det kanske är den absolut sista och jobbigaste valet av alla val man en gång stod med. Ibland kan ju problemet vara ngn annans, och hur jag än försöker vrida, vända, stötta eller på annat sätt hjälpa, är problemet inte mitt så är det kanske inte jag som kan hitta lösningen.

Berör den andres problem mig personligen, det påverkar och kanske får mig att må dåligt, då måste jag ju titta in i mig själv och analysera om detta är ngt som kommer att vara ett livslångt problem i just denna situation, kan det finnas lösning på annat håll, kan jag eller den som har problemet få insikt av ngn med andra erfarenheter?

 

Vissa problem är ju också känsligare än andra, man kanske inte vill eller vågar berätta det för en okänd, för då kanske problemet lyfts fram och blir verklighet. För en del kan ju problem som man inte pratar om, vara ”osynliga”. Dom finns där men om man låtsas som ingenting kanske de försvinner helt av sig själv? Tyvärr, problem gör sällan så. Problem är som en levande mekanism som behöver bearbetas för att lösas upp. Jag önskar att det var så enkelt att man bara kunde ignorera problem, å vips försvann dom likt vinden utanför fönstret idag.

 

Problem är ett ord som man gärna kan undvika =) istället kan man döpa om ordet för att inte känna den negativa smaken i munnen, å måste leta efter det eviga lösningsmedlet för allt, dvs Vanich =) Men, illa som det nu är med ordet problem, så kvarstår det, oavsett om vi kallar problemet = Oskar, Katarina eller Molnstrimman så måste vi finna lösningen på det som orsakar en känsla inom oss, som kan växa å bli en varig svart böld om vi inte får det ur oss och blir fri från det vi stängt in.

 

Ligger det kvar, dag ut å vecka in, månad ut och år in är det till slut ngt som äter upp oss inifrån och vi kommer ut på andra sidan, hatar livet och är bittra och elaka och vår mänsklighet mot andra människor förtvinar och empatilösheten breder ut sig. Krig och mänskligt lidande är vad ditt eget problem kan orsaka om du inte själv tar tag i livet.

Mod att ta tag i problemet, det är dagens tips! Lycka till därute.



 

 

 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3
Trackback
RSS 2.0