Rörigt glassugen

Nu har jag längtat flera dagar på isglass, ja...det finns inte så mkt i glasshimlen som är laktosfri. Men i Arjeplog har man enbart piggelin i frysdisken, å det är lite trist att inte få en annan smak. Kanske en glassmarskin skulle vara ett bra inköp?? Hmmm

När glassen inte tillfredsställer min  erfarna tunga gråter de floder av frätande barnablod, men när rätt glass hittar hem i den snåriga smaklöksrabatten spelar de små korpulenta barnen på stråkar och harpor så vackra att Gud är tvungen att stanna upp och pusta ut en liten stund.  Fint va?!



Morgonen blev det en lång meditation på cd, låg på spikmattan och hade en hemsk huvudvärk, suck. Annars Idag- jobb, har ritat barbapapa & barbamama som vi ska sätta upp på väggen i samlingsrummet. Sen ska barnen få varsitt barba"barn" med sitt namn och födelsedag på. Det blev ganska ok, kan jag tycka. Inget jättesnyggt, men det duger väl...hoppas jag.

När jag kom hem åt jag en macka, sen slängde vi oss in i garaget och tog tag i en grovrensning av sakerna som är ditstuvade. Konstigt vad det är svårt att slänga...fast jag inte rört i grejjerna på snart tre år, så är det svårt att bara slänga. Suck. Varför är jag ett sånt sparande monster? Hade jag det kanske illa i mitt tidigare liv? Lite ägodelar mm...ja, vad vet jag? Men vi verkar nästan alla vara sparsamma i min grundfamilj, dvs svårtattslänga syndromet.

Men i dagens samhälle där många lever under tidspress är det avgörande att skapa en fungerande struktur och ordning i vårt hem, så att vi får tid åt att leva här och nu och ägna sig åt det vi verkligen vill. Att kontinuerligen rensa ut och göra sig av med saker som skapar stress och stagnation är en grundförutsättning för att må bra. Och för många känns det kanske som ett allt för stort projekt att ta tag i en utrensning, eller kanske inte heller är intresserade  eller orkar att skapa en grundstruktur – var börjar jag, hur får jag tid och vilka lösningar är praktiska? Hur vet man?

 

Hittade dessa tre tips…hjälper det att? Vet inte…

 

1. Bojkotta förvaringsgrunkor för de organiserar inte i röran! Tvärtom vad de lovar; de både skapar och vidmakthåller problematiken! Visst hjälper de att slänga saker om dessa saker är pengar, men förutom detta: Nada! Visst, det känns temporärt och förrädiskt bättre, ett tag, efter att de nya kartongerna i matchande färg är ställda på rad ovanför skrivbordet. Men säg den känsla som varar för evigt och därtill är utan variation. 

2. Säg nej, "nej och tack för den tid som varit” till abonnemang som inte används fullt ut. Säg även ”nej tack” till klenoder, prylar, rariteter som INTE eftertraktas och säg även "nej" till bonusgåvor som följer annat tjaffs.

3. Tillämpa slängmetoden SpaderEss som går till på följande vis: Lägga pinaler som är svåra att skiljas ifrån i en etiketterad kartong. På etiketten skrivs: Skatter? Förse kartongen med tejp. Om kartongen förblir obesökt det påföljande året ska kartongen slängas! utan att impulsen som signalerar "Titta in i kartongen, bara litet" *Den impulsen kommer garanterat att infinna sig under året och/eller året har passerat och det hög tid att slänga skiten* Det är nu som det är tid att var tappar, knyt på den synliga manteln, ta kartongen trots ångest och kval och släng skiten!!!

Du kommer säkert sörja innehållet ett tag, kanske hela 15 minuter, men det går över. ”Tummis” och på heders ord! Knepet "Ett annat sätt att se på oordningen" kan även komplettera ovanstående trix och knep.

Men jag har iaf läst boken "rensa i röran" vilket fått mig att kunna kasta mer idag än vad jag förr kunde =)

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0