Kändas okända sidor...

Idag har jag jobbat, hoppades att jag & gubben skulle åka på den där resan till Arvidsjaur och titta på kakel. Men nä...blev inte idag heller. Suck!
Jag har varit på en föreläsning av Specialpedagogiska skolmyndigheten ang barn med Neuropsykiatriska funktionshinder som är ett samlingsnamn för ADHD, DAMP, Aspergers syndrom, autism och Tourettes syndrom.

Det var en ok föreläsning, inget nytt som jag inte redan visste. Med tanke på den föreläsningen tänkte jag på detta att vuxna som har diagnosen har svårt att se sina egna fel och brister. Dom kan veta om dom, för att andra påpekat dessa, men dom har svårt att veta vad det betyder i sin helhet. Det brukar sällan vara svårigheter med självförtroendet men många ggr är självkänslan väldigt låg pga många år av olika misslyckande.

Min älskade son har det jobbigt just nu, men genom telefonkontakt med olika personer i hans omgivning hoppas jag saker och ting nu kan falla på plats.



Visste ni att: Petter är svensk hiphoppare och slog igenom som soloartist i slutet av 90-talet.

I vuxen ålder fick Petter diagnosen lätt ADHD vilket han rappar om i låten Krafter tillsammans med Adolphson och Falk

"Tid ger erfarenhet brukar man säga men det är inte så lätt att inse den sanningen eller tanken när man är 12 år och har svårt att stava och fokusera i skolan. Jag är uppväxt i ett vanligt svenskt hem med en viss akademisk inriktning via min pappa som arbetade som arkitekt. Trygg kärnfamilj i hemmet men en otroligt turbulent skolgång eftersom jag alltid låg efter och sällan kom ikapp. Det var ett ständigt misslyckande följt av extra svenska och besök hos talfröken eftersom jag ansågs ha ett för otydligt uttal.

Jag tror alla barn är unika och speciella vilket betyder att skolan kan inte längre generalisera och förvänta sig att alla 13 åringar är 13 år. Jag var inte 13 år mentalt när jag fyllde 13 år samt att jag hade behövt andra verktyg och stöd för att inte hamna bakom i skolan.

Den dagen skolan inser det och får rätt resurser kommer fler ungdomar inte hamna bakom och känna sig värdelösa som jag faktiskt gjorde.

Nu med tiden bakom mig kan jag se tydligt och förstå varför jag inte presterade som förväntat."

Petter Alexis Askergren


Lite annat jag hittade i min gamla dators gömmer är denna. =)

Trohet:
Trohet svär vi varandra, trohet är att lova evig kärlek till varandra
Att älska varandra för evigt är trohet.
Kärlekens ljus brinner för dig och mig. Kärleken skall för oss blomma, vi skall älska varandra
i hopp och tro vi är varandra evigt kär
Jag kan inte ge dej guld och silver men jag kan ge dej hopp tro och kärlek.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0