Gå ner i vikt övningar

Har gått å blivit förkyld, och det är runt 2½ år sen jag sist var förkyld. Men ibland kanske man verkligen behöver få ut lite baciller! Kan vara att jag kör hårt med kroppen, nyttig mat och yogar dagligen igen samt att jag tränar, antingen med DVD-fitness eller ut å går med mina stavar. Idag är det dock inget stavgångsväder då tempen är på -24, är lite kallt då jag är förkyld att gå ut & gå mig svettig i den temperaturen. Det började med ont i halsen som varade runt en vecka, jag var/är trött samt fick lite yrsel, sen började jag nysa i förrgår, & då satte näsan igång att rinna som en kran =( men jag kör på med min yoga, tar det dock aningen lugnare. Inatt hade jag sån träningsvärk/ledvärk pga att jag inte tog det lugnt måndag & tisdag så det är nog bäst att lyssna på kroppens signaler. Så idag låg jag länge, steg inte upp förrän 09.30 och då var Chanti tjurig =) tyckte livet var lite trist då jag låg så länge och inte steg upp och lekte med henne. Men kom mig till slut upp trots en mkt tung kropp idag, gav dom små liven sin mat och värmde vatten. Gubben ringde och vi bestämde att han skulle komma hem å äta. Så jag letade fram korvstroganoff i frysen till honom innan jag gick in på mitt yoga rum och gjorde dagens yoga. Gubben kom och jag åt brunch & han sin Lunch =) Själv åt jag då fil med bär, en grov macka med ägg, avocado, sallad, gurka och några kvarvarande räkor. mums. igår gick dagen oxå bara bra, med rester till lunch av korv/grönsakspytt, sallad och till middag ungsbakad lax med pot.mos, rårivna morötter & majs. träning; yoga 60 min och 15 min fat burning med dvd skivan. Men hade redan träningsvärk från iförrgår, så det känns. Vilket naturligtvis är bra, då bränner det väl kalorier oxå. I slutet av månaden ska jag till Luleå på jobbsökarträff, och hoppas att jag kan få sova över där en natt el två då systersonen Johnny fyller 30 år. Vet inte hur jag ska klara mig utan Chanti dock =) min pärla. Men det ska väl gå det med. Min vän Maria ringde idag då gubben var hemma på lunch, då ville hon inte störa så hon lovade ringa mig imorgon igen, ser fram emot detta. kanske tar en behandling då jag ändå ska till Luleå? Får se vad hon har för möjligheter. Nu lite hempyssel, hänga tvätt, plocka disk från diskmarskinen och ev. byta lite gardiner.

Ljus, värme Kram & Tjingeling från Mig.
Var rädda om er!

Rubriken; Här kommer två övningar som kan hjälpa dig att tappa kilo.

Grodan: Sjunk ner på huk på trampdynorna med knäna brett isär och hälarna tryckta mot varandra ovanför golvet rakt under baken. Fingertopparna i golvet mellan knäna, tätt intill kroppen. Ryggen rak och huvudet rakt upp. Andas in, räta ut benen och sänk ner huvudet, utan att sätta hälarna ända ner i golvet. Andas ut och sjunk ner på huk igen. Armbågarna är hela tiden raka och sträckta. 26 gånger upp och ner.
Stärker benmusklerna, sätter fart på cirkulationen, stimulerar den sexuella energin i andra chakrat och stärker hjärtat.




 




Övning Nr 2. Eldandas

Enligt den yogiska filosofin så föds vi alla med ett visst antal andetag till vårt förfogande innan det är dags att vandra vidare. Eldandning som är en serie korta snabba andetag, utan paus emellan, slösar inte på dessa utan de räknas som ett andetag från början till slut. Eldandningen utgår från den nedre delen av lungan, det är magen som ska röra sig. Samma mäng luft som går ut ska in. Det lättaste är att andas ut genom att kraftigt pumpa in magen och sedan slappna av med magen och låta samma mängd luft koppa tillbaka. Eldandning renar, enligt den yogiska filosofin, och syresätter blodet. Gör ingen eldandning vid menstruation eller om du är gravid.

Vid inandning:

Slappna av i magen, så att den kan utvidgas som vid djupandning.

Vid utandning:
Tryck ut luften genom att pressa navelpunkten och magen mot ryggraden. Bröstet förblir avslappnat.

Du kan från början känna att det är svårt att få till den snabba andninge, men prova sträck ut tungan och flåsa likt en hund, men observera att andningen ska vara nere i nedre delan av magen och får inte förväxlas med att hyperventilera. Andningen ska kännas i navelområdet, men vara lätt och avslappnad.
I början när du praktiserar eldandning kan du uppleva att du får betoning på endera ut- eller inandning. Men med träning kommer du att hitta rätt balans i andningen. Eldandning ska utföras med stängd mun om inte annat anges. Du bör lära dig att behärska denna mycket kraftfulla form av andning långsamt och metodiskt, eftersom den ofta utlöser direkta avgiftningssymptom i kroppen. Om du känner tillfällig yrsel eller illamående när du utför andningen: slappna av och sluta med eldandningen för att ge gifterna en chans att filtrera ut.


Magen håller du levde genom navelcentret och nu så kombinerar du naveln med andetaget, andningen.
5-10 min eldandning är allt du behöver......sägs stärka och rena dina lungor. Man blir pigg och ung och håller hälsan i kropp och själ.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0