Röd 13

Idag är det då en röd dag igen, trettondagen till ära. 6:e jan är Trettondedag jul och firas för att minnas de tre vise männen som kom till jesus med rökelse, guld och myrra.  Den spanska traditionen heter dagen El dia de los Reyes magos, de tre vise männens dag, och firas den 6 januari. Den 5 januari ställer barnen ut sina gamla skor på fönsterblecket och när de vaknar morgonen därpå ligger där julklappar i stället. SÅ, julafton är egentligen den 5 januari, det var ju då de vise männen kom och det är då vi borde ge varandra julklappar. I den första kyrkokalendern räknades trettondag jul som Jesu födelse?!  Men redan på 300-talet flyttades Jesu födelse till 24e eller 25e december. HUR kan man flytta en födelsedag?
Så på trettondagen firades istället som ett minne av Kristi dop, vilket fortfarande förekommer i vissa länder. I Sverige väntar vi dock till första söndagen efter trettondagen, och låter trettondag jul stå för Guds uppenbarelse bland människorna. Kyrkan och den kristna sekten om jag kallar dom så, fick tydligen göra som dom ville? Så egentligen borde vi fira en födelsedag av Jesus på julafton, eller hur var det, på trettondagen? förvirrande det här.

I morse väcktes jag av Chanti och Mango som var hungriga, steg upp och gav dom mat. Kände mig trött då vi la oss 01.30... Så jag gick och la mig på spikmattan och lyssnade på en cd meditation ca 30 min. gubben vaknade & kom upp. Idag har jag städat lite, hela toan fick sig en omgång, har tvättat och hängt upp samt lagt in ren tvätt, vattnat blommorna och bäddat ren sängen. Gubben undrade vem som skulle skotta snö, du sa jag och fortsatte med mitt. Ngn rättvisa får det väl ändå vara. Det har kommit mkt snö nu, men tempen ligger på -14 idag. Jag har även varit ut och gått stavgång 40 min, snöade & var lite blåsigt och snön blåste i ansiktet vilket inte var allt för behagligt. Men konstigt då man kommer igång att det ändå är skönt att vara ute. Igår tittade gubbens dotter T in med sällskap av sin pojkvän E, hon behövde låna min kortläsare till datorn så hon fick in sina bilder. Lovade komma tillbaka med den idag, men sa att det var ok om jag bara fick den innan söndag. Jag vill ju själv kunna stoppa in nya bilder i datorn. Dock är min kamera krånglig sen min lilla guddotter Elenore (5 år) tappade den i golvet med zoomen ute. Men, får väl se om jag någonsin har råd att köpa en ny? Idag skulle svärfar bjuda på middag, men gubben ville inte och tackade nej, trist. Hade ju varit trevligt att slippa laga middag. Men ev. ska svärfar bjuda ut oss på Harrys resteurang imorgon fredag istället. Vilket jag hoppas på. Igår hittade jag ett program som kallas WoW astro, å vilket roligt program. man knappade in sin födelsedata och jag har kunnat läsa om mitt liv som stämmer skrämmande bra.



Jag ber till de högre makterna, universum om att jag ska få ett jobb, som berikar mig och uppfyller alla mina önskningar om ett bra jobb. flexibilitet, struktur, resor, ansvar mm

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0