Sveriges populäraste

Sveriges populäraste kattraser.

Finns möjligen runt 1 miljon huskatter och
2-300 00 raskatter
Sveraks topplista över raskatter:
1. Ragdoll 1 904 registreringar.
2. Helig birma 1 272.
3. Norsk skogskatt 1 118.
4. Maine coon 1 067.
5. Perser 832.

Min kisse är en blandning mellan 2-3 och 4, och hon är på min egen topplista av katter, Mango är tvåa.

Chanti slappar

Bryta ett beroende:

– Man måste först bestämma sig, ungefär som när man slutar med tobak,
därefter förändra, trappa ner och byta ut.

Oavsett vad du är beroende av: cig, socker, alkohol mm

För dig som vill sluta röka/snusa finns;

Sluta-röka-linjen är en nationell kostnadsfri stödtelefon som funnits sedan 1998.

Sedan 2003 finansieras verksamheten av socialdepartementet med Statens folkhälsoinstitut som ansvarig myndighet.

De som svarar på sluta-röka-linjen har en bakgrund inom vård och tandvård samt hälsopedagogik och är utbildade i tobaksavvänjning.

Målet är att den som söker stöd för att sluta röka eller snusa ska vara tobaksfri efter tolv månader.

Motivation

Enligt Anna Karlstedt, legitimerad psykolog, är den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas förändra sitt beteende motivation.

– Är det här något jag verkligen önskar, eller är det något som jag säger för att min partner tjatar eller något jag kommer på spontant med champagne i kroppen.

Skriv huvudmålen

Om man verkligen vill förändra sig finns det några sätt att göra det lättare för sig.

Ett kan vara att skriva ned sitt huvudmål och sen följa upp det under året. Ett annat är att vara konkret i sina löften.

– Att ha som att ”2011 ska jag bli lyckligare” är inte så konkret – vad innebär det egentligen? säger Anna Karlstedt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0