vardag,yoga & mat

Idag steg jag upp 08.15 skulle på AF kl.10.00 och för att hinna yoga blev det att stiga upp. Igår var det oxå bra på tv:n så jag tittade till 23.30 innan jag fimpade tv burken i sovrummet. Gubben åkte som vanligt 06.20 och jag fick min morgonpuss. Pratade sen med honom vid lunch tid, då hade dom varit med om en olycka med en ren som dom kört på, på väg mot zedva. Dom ringde polisen och polisen kontaktade renägaren. Gubben & han som körde, stannade bilen och gick ut & letade, men hittade inte igen renen som antagligen tagit sig in i skogen. Bilens front var dock ordentligt demolerad, så renen borde vara skadad. men renägare & polis skulle ut och leta, så den slapp lida. idag blev det frukost; fil, flingor + 1 kopp grönt te. promenerade till AF och sen hem. Åt fisksoppa till lunch som blev över sen igår, gott! Jag har packat ner alla julsaker, så nu är ordningen återställd igen. gubben ska packa ner julgranen, som vet hur den ska packas.
igår syndade jag, =( men antar att detta beror på att jag missade frukost samt var dålig på mellanmålet under dagen. syndade med att äta 4 fullkornskex med ost på till teet på kvällen. fy mig! Det är faktiskt inte helt lätt detta med att äta mellanmål å dyl. är inte van att äta så ofta, men förstår att det är poängen om jag ska nå målet att gå ner 10 kilo i vikt innan sommaren. regelbundna mattider och motion. under mån-tisd hann jag heller inte motionera utifrån det schema jag har, men idag ser det ut att finnas mer tid att följa detta. Jag tar en dag i taget, inte annat att göra.
Yogan idag; kändes ngt bättre än igår, men har lite ont i ryggen. Men hur jag än känner då jag börjar känns det alltid betydlligt bättre då den är gjord. Får ett sånt skönt lugn i mitt sinne. Idag när jag kom på AF sa min handläggare att hon är sjukskriven för rygg, nacke och att hon hade ett diskbrock som spökade. Jag berättade lite om yoga för henne, och hon verkade riktigt intresserad. Sa att hon kanske skulle ragga ihop folk som är intresserade, så kunde jag ta mig an Å hålla lite yoga på deras jobb. Ja, man vet ju aldrig.. bara att hålla tummarna att folk börjar vakna.

Ljus, värme, Kram & tjingeling

Tallriksmodellen är inte helt fel!



Tänk dig att du delar in tallriken i tre delar. På en del (½:a) lägger du grönsaker, rotfrukter eller frukt, på en del (1/4 del)  lägger du kolhydratrika livsmedel som potatis, pasta, ris eller bröd och på den sista delen proteinrika livsmedel som fisk, kött eller ägg. Delen med kött, fisk eller ägg ska täcka ca 1/4 av tallriken. Modellen hjälper till att visa proportionerna mellan livsmedlen, men säger inget om mängden energi eller fetthalt i måltiden. Även när man använder tallriksmodellen måste man alltså tänka på råvarans fetthalt, matlagningsmetod samt tillbehör till måltiden.

 

Grönsaker och rotfrukter kan ätas i valfri mängd på grund av sitt låga energiinnehåll.
Ris, pasta, potatis, gryn och/eller bröd kan varieras i mängd beroende på om du behöver extra mycket energi eller ej.
Kött- fisk- eller äggportionen behöver inte vara stor. Torkade baljväxter är ett alternativ för kött, fisk eller ägg.
Vatten är alltid en bra måltidsdryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0