Ny lag, bra eller dåligt?

Den 1 juli i år träder en ny skollag i kraft samt en ändrad version av förskolans läroplan

Något helt annat som jag tänkt på. Det är detta med barn som har särsilda behov. Det har jag en hel del erfarenhet av (massor & ett stort eget intresse) och nu när jag jobbar med barn, kan jag även se det från annat håll.

Vi vill/ska gärna ha alla barn med oss på alla aktiviteter, dom ska integreras in i det "normala" Vilket jag reagerar på. Visst ska alla få chansen, men tyvärr har vi inte nog med resurser för att låta alla vara med. Jag menar, om ett barn med särsilda behov som bokstavsbarn inte får rätt handledning, stöttning och hjälp med förståelsen varför dom måste göra saker på ett visst sätt, tex sociala spelregler. Då blir många barn frustrerade och kanske som vi kallar det, spårar ur vilket leder till att barnen känner sig misslyckade och då har vi inte uppnått ngn gemenskap.

Många erfarna förskollärare, barnskötare mfl, tror många ggr att det räcker med erfarenheten och att dom har haft att göra med så många barn genom sin tid inom yrket. Tyvärr är det många ggr detta som sätter käppar i hjulen för dessa barn. Hur menar jag? kanske du tänker. Jo, genom att ha mkt erfarenheter (som många ggr är bra) tror "du" dig kanske tycka/veta att på det sätt du jobbar är av erfarenhet och utbildning och detta ska vara bra för alla.

Om man inte har utbildning inom neuropsykiatriska eller rent av levt med barn som har denna problematik, och som utifrån detta sökt hjälp och kunskap under många år. Då tror jag man har svårt att inse och att jobba på ett vettigt sätt för att barn i dessa situationer ska få den hjälp och stöd som krävs. Ofta tycker dessa personer att "ingen ska komma och säga att jag inte kan" Dvs. det blir personligt istället för proffisionellt.

Idag har vi statistiskt 2 barn i varje klass, som börjar 6 års verksamhet och upp till gymnasiet. Har du som förälder sökt hjälp och kunskap kanske ditt barn iaf klarar skolan fullt ut, men det är ett otroligt påfrestande jobb. Att slåss mot skolans resurser och deras brist på kunskap. Idag år 2011 ingår fortfarande inte barn med neuropsykiatriska funktionshinder som en del av pedagogiken för blivande lärare. Det kan man "välja" till om man vill. Dvs ligger på ens eget ansvar och intresse då man utbildar sig till lärare.

Tillbaka till detta med att alla ska få vara med. Tanken är jättebra, men... verkligheten är en annan. Är man ett barn med SB (särsilda behov) kanske du rent av inte frågar efter att vara med kompisar från 7-17 hela dagen. Och barn utan SB kanske inte vill ha med kompisen hela dagen, för att mkt händer runt ikring det barnet. Som aggresiva utbrott, slåss, spottas, knuffas, har sönder spel, leksaker och förstör inom leken. Naturligtvis för att barnet med SB inte har den sociala utvecklingen, kan inte spelreglerna och blir arg och frustrerad då han/hon inte förstår sina kompisar inom leken.

Där behövs resurser, och det är där vi saknar dessa resurser. Fler borde utbilda sig till pedagoger för barn med särsilda behov, helst nu när alla inom förskolan ska vara utbildade förskollärare borde ett av kraven vara att läsa, lära mer om dessa barn. Jag tycker det är bra att gruppen som ska jobba med barn är utbildade, men även utbildade har inte alltid rätt kompetens. Tyvärr. Det är nämligen mycket värt att i tidig ålder upptäcka barns svårigheter, och på ett tidigt stadium kunna hjälpa och bemöta dessa barn på rätt sätt. När dom kommer till skolan är dom annars redan utstötta, osäkra, har dålig självkänsla och uruselt självförtroende.

Statistiskt har vi 60% av de som sitter inlåsta i våra fängelser, en gång var just barn med särsilda behov och funktionshinder. Vi behöver hjälpa tidigt istället för att spara resurserna till senare... Lev i Nuet!

Den 1 juli i år träder en ny skollag i kraft samt en ändrad version av förskolans läroplan. Förskolan blir en egen skolform med större tonvikt på lärande. Målen skärps för barnens språkliga och kommunikativa utveckling, matematiska utveckling samt naturvetenskap och teknik.

Samtidigt skrivs förskollärarnas pedagogiska ansvar in i den nya läroplanen. Förskollärarna får ett tydligt ansvar för att varje barn utmanas att nå målen. Den nya lagen ställer också ett uttalat krav på behöriga förskollärare. De som jobbar som förskollärare ska ha en yrkeslegitimation.

I Sverige tillbringar fler än åtta av tio 1-5-åringar stor del av sin vardag i förskolan. Det är viktigt att den svenska förskolan med sin pedagogik bildar en helhet med omsorg, fostran, lärande och lek. Under det senaste årtiondet har det pedagogiska uppdraget i förskolan fått en allt större betydelse. Flera undersökningar har understrukit vikten av pedagogisk stimulans som en grund för barnens fortsatta skolgång.

Lånad bild från skolverkets hemsida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0