sjuk vardag

Inatt sov jag rätt dåligt, vaknade flera ggr av att min hals ömmade och kändes tjock. När klockan ringde, insåg jag att idag var ingen bra dag att gå och jobba på. Huvudet kändes för tungt och halsen var igentäppt. Fick helt enkelt ringa in å sjukskriva mig, vilket inte alls känns ngt vidare =(

Sov till nästan 11.30 idag ? Då e jag inte pigg. Händer väl enbart när jag är sjuk iof. Regnet har silat ner på fönstrena fram till 13 men sen har det faktiskt klarnat upp, så nu kommer nästan solen fram. Blåser dock, så det är väl inte direkt varmt.

Idag händer det ju inte så mkt pga sjukdom, så jag slänger väl in ett litet recept för dagens middag om ni är sugna.

Avocado soppa med sting
(GI)

Avokado är rik på vitamin E och har en hälsosam fettsammansättning. Vitlök är rik på antioxidanter och chili sätter fart...

Ingredienser                       ca  15  min.  2 port.

2 st avokado

0,5 lime

4 dl grönsaksbuljong

1 vitlöksklyfta

1 st salladslök

0,5 chili

0,25 st koriander

Salt

Svartpeppar

Rapsolja, kallpressad

Tabasco

 

Tillagning

1. Skala avokadon och gröp ur innehållet i en mixer eller matberedare. Kläm över saften från limen.

2. Mixa med buljongen, lite i taget till en slät soppa.

3. Hacka vitlök, salladslök, chili och koriander grovt och mixa i det. Smaka av med salt och peppar.

4. Droppa gärna i lite kallpressad rapsolja vid servering. Bjud tabasco till den som önskar hetta.



GLÖM INTE, Ät utefter tallriksmodellen, så klarar du dig bra!




Ljus värme kram & Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0