mus...stiskt

Idag när jag klev upp hittade jag spår av Chantis hmmm avföring (diarre) på golvet. Så jag kollade hennes bakdel och mkt riktigt, hon var inte fräch därbak, stackars liten. Så jag fick börja med att torka upp och ge kissarna mat. Sen släppte jag ut Mango och fick börja med att städa i badrummet. Ut med kattlådorna i hallen och bort med mattorna, ta in Chanti i badrummet, leta reda på schampo och ställa in vattnet.

 

Chanti anade oråd då jag började spola, men hon är nyfiken å kom närmare duschen. Så jag fick hålla i henne och duscha henne, sen tvätta å lite mer vatten. I slutet var hon riktigt sur på mig, försökte smita hela tiden. Inte lätt att duscha henne, för hon gillar verkligen inte att bli tvättad & fasthållen min lilla älskling. Men vad göra? Hon klarar nämligen inte av att få bort skiten då hon är dålig i magen. Hon har ju en väldigt stor yvig päls.
Sen torka henne och försöka få henne glad igen med godis och fjäsk =) inte lätt att ha en primadonna i huset.

 

Idag är jag snörvligare än någonsin, hostan är jobbig och näsan rinner. Dubbel suck!

Gubben låg länge och vi kom överens om att det inte blir jobbardag i huset utan vara hemma å kurera oss. Vi åkte dock en sväng å tittade då svärfar satte upp panel, och jag skulle gärna kavlat upp ärmarna och börjat måla. Men, frusen och hostig tyckte svärfar att vi skulle strunta i målandet och bege oss hem igen. Panelen ser jättebra ut, längtar tills det rummet blir klart =)

Då hoppas jag att jag får inviga mitt yogarum med yogaklasser efter jul, jippi.
Jag önskar att många kommer och provar på yoga eller tar en massage hos mig då vi är klara.

Idag efter besöket i huset satt jag och bläddrade i en tidning vid köksbordet, tuggade på en macka och myste med en god kopp te. Då hör jag mysiska ljud under frysen...hm, ropar på gubben, -kom å lyssna, inte kan det där vara från frysen frågar jag honom. Han lyssnar oxå, ler och säger -nä, vi har nog råttbesök. Uch nä... Vi vet ju vem den ansvarige för såna besök är, jo...Mango vår råtterkiller. Ibland e dom inte döda då han kommer in med dom. Suck. Gubben hämtar dammsugaren och ficklampa, han ser inte råttan men det finns råttskit under frysen. Vet ni hur äckligt det är. Jag skriver råtta med det kan även vara en av skogsmössen han brukar ta in. Vi har inte sett den ännu. Så vi måste införskaffa en råttfälla, trots att det bor två katter i huset. Hm...

 

Idag var jag sugen på soppa, så idag blev det en fisksoppa, lite lagad på en spik. Ta det jag hade hemma. Men oj, den blev riktigt god kan du tro! =)

 

Ni kan få mitt recept, om jag kan kalla det så då det är hemmasnickrat?

 

Jag var ju å handlade i fredags och köpte hem räkor, så jag tänkte det får bli något med laxen jag hade hemma å räkorna.

 

Evas hemsnickrade lax-räksoppa

 

2 laxfileér (såna portionsbitar som finns på affärn)

150 gr av räkorna

1 purjolök eller 1 röd lök (idag blev det blandat då jag bara hade en ½ purjo)

½ paket babyspenat (hade jag i frysen)

5 dl vatten och 1 fiskbuljong

1 msk citronsaft + 2,5 dl vatten

1,5 dl vispgrädde

3 små potatisar

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

1 krm curry

1 nypa (½ kryddmått ich) cayennepeppar

 

Skala potatis, skiva purjolök/lök, tina bladspenat och fräs lök & spenat i 1 msk riktigt smör. Häll på 5 dl vatten & buljong och lägg i potatisen du skalat och skurit i bitar, låt koka 10 min.

Krydda, häll i laxen och grädden, citronsaft & vatten låt puttra ytterligare 5-6 min.

Lägg i räkorna innan du serverar.

 

Servera med ostmacka, blev mums =)

 

Eftersom dagen ändå snart e slut, iaf är jag rätt slut, så ska jag slänga mig på soffan. Mätt efter en god soppa och trött av en envis förkylning.

Hoppas ni haft en trevlig helg och tänt en hel del ljus, det har jag.

 

Ljus, värme, Kram & Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0