snuskigt blött

Vilket väder, det är rent snuskigt blött, kallt å trist väder idag. snöblandat regn och blåsten viner i knutarna. Nu är vintern i antågande, och den kommer att stanna ända till april/maj Dubbel suck! Idag är det ju marknad här i Arjeplog, vilket inte gynnas av detta väder. Vi hade tänkt ta med barnen på marknaden, men det är ju bara att ställa in. Universums vädergud måste vara trött på oss och våra marknader då det ofta är dåligt väder just då. Suck!

Idag börjar jag sent, 09.30 och slutar först 17.30 och har stängningen idag. Trist, allra helst då gubben är ledig. Men vi har ett rätt så rättvist schema, alla har stängningen ngn gång var 6:e vecka.

Annars i veckan har jag varit på modevisning av kolt/samedräkter.
I förrgår och tittade samt lyssnade om de samiska dräkterna och kanske lärde mig ett å annat om just Samiska dräkter/kolten.

-Det är detaljerna som gör det. Och det är i detaljerna som det tysta språket talar tydligast. För den som ser, vet och förstår berättade Anna-Stina Svakko som var inbjuden att prata under kvällen. Hon är ett av kulturveckans inslag Anna-Stina Svakko som  med kunnig stämma berättade om koderna i de samiska dräkterna, och om vad som skiljer Arjeplogsdräkten från andra dräkter. Det är mkt att hålla reda på =)

Och med ett leende på läpparna gav hon också en del handfasta tips:
-Spana inte på de som har fyrkantiga knappar på bältet, de är förmodligen upptagna och gifta redan. Såvida de inte kommer från Karasjok, för där får man de fyrkantiga knapparna vid konfirmationen istället för vid bröllopet. Så man ska alltså komma ihåg allt också. Suck!

Men allt som allt var det jättekul att titta på allt, efteråt var det modevisning, men den stannade jag dock inte på. Hade gjort det om jag inte redan varit borta under tisdagen. Men kände att jag ville hem.

Otroligt söta var barnen i sina koltar





Annars har jag denna veckan känt mig trött, kan ju bero på det trista vädret iof.
Något annat jag lärde mig i veckan var att inte ta med barnen på utflykt/promenad på e.m. Dom är för trötta och har lixom stängt hörselgångarna när man förklarar saker. Hade 4 barn med mig, två satt i vagn och på hemväg ville de två som gick oxå sitta i vagn. Då blev det ett himla liv. Alla ungar grät för att det var som det var, hur lätt är det till gråtande barn som är trötta försöka förklara att man måste dela med sig av vagnplatsen, alla var i samma ålder, så de som satt i vagnen var inte givna att sitta där. Suck! Men nä, eftermiddagsutflykter får nog vara.

Yogapasset är tufft, men succesivt tar jag mig igenom det. Mkt mage och stå i plankan, kan väl behövas =) men det är tungt. Har haft en enveten huvudvärk dock i veckan. Igår lyfte gubben upp mig för att jag skulle få räta ut lite låsningar, det skramlade i hela min ryggrad, så det kan vara en anledning till huvudvärken. Jag hjälpte även gubben att lossa på sina låsningar, han hade oxå ganska många. Små visserligen, men musklerna vid ryggraden blir spända vilket senare kan leda till muskelvärk, vilket vi inte vill ha.

Nu är det helg, och det blir antagligen en del att göra i huset. Vi har fått hem tapeter och mina fönsterbänkar som vi beställt, jättekul. Bara hitta ngn som är duktig på att hjälpa oss sätta upp tapeterna. Det är ju både mkt att tapetsera och mänga rum.

Ljus, värme, Kram & Tjingeling så länge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0