sjukskriven

Ja, som jag skrev igår var jag förbi VC på väg hem och hade bihålsinflammation och svullna halsmandlar, och det är väldigt svårt att svälja. Så idag har dagen bestått av vila och nu på e.m lite datortid. Hittade då en jättefin meditation på you tube

http://youtu.be/kClPScaJD-4

Har tagit mina penicillinpiller och hoppas det snart vänder. Har ju haft ont i huvudet i två veckor, vilket gör att jag blir väldigt trött. Sen att inte kunna sova då man har i bihålorna har ju inte förbättrat måendet.
Idag blev det bara meditation på morgonen, vilket kändes väldigt bra.

Jag skrev ju förra veckan om detta med hälsa, hur jag kan få frossbegär då jag är låg och att detta påverkas då jag är lite trött & nere. För att undvika såna blodsockerfall finns det ju tips att tillgå. 

När hunger eller sötsuget sätter in är det lätt att man glömmer bort målet att man ville vara nyttig. Då lockas jag/du av att äta fel/mycket mat och/eller snacks av den enkla anledningen att mina/dina grundläggande behov inte är tillfredsställda. Jag tillför helt enkelt inte tillräckligt med energi och näring till kroppen, därför gör ju kroppen det mer eller mindre åt mig/dig.


Det enda sättet att lösa problemet är att sluta slarva. Var noga med att inte bli hungrig för att förhindra att kroppen tar över kontrollen, för det gör den för eller senare. Och innan man vet ordet av så har jag/vi precis ätit upp världens brakmåltid eller en stor chokladbit på vägen hem…


Så var klok! Det bästa är att Äta varje 3-4:e timme. Det enklaste sättet att veta vad för mat som fungerar just för dig är att testa sig fram.

Oavsett vad du äter kommer du att bli hungrig om det går för lång tid mellan måltiderna. Så för att inte tappa kontrollen så är mitt tips att fokusera på att äta frukost, lunch, middag och två mellanmål per dag. Mest till frukost och mindre och mindre genom dagen

Vårt blodsockret pendlar mellan att sjunka kraftigt som i sin tur framkallar hungerkänslor och ofta även ett kraftigt sötsug om vi inte får i oss mat/energi under dagen.

När du väl äter, är det sannolikt att vi äter mycket och att blodsockret går från lågt till högt på väldigt kort tid. Så fortsätter det ofta genom hela dagen - upp, ned, upp och ned. D.v.s.. om du inte äter under regelbundna tider.

När du väl äter regelbundet kan vi unna oss något gott utan att det blir frossa och du kan sluta äta utan att må dåligt. Hittade detta goda kladdkaksrecept på en sida, som även jag delar med mig till er läsare.

Kladdkaka

200 g smör
200 g mjölkchoklad (Marabou)
3 msk kakao
3 ägg
2 dl råsocker
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt


Smält smöret i en kastrull, bryt ner chokladen i bitar. När allt är smält, rör ner kakaon. Vispa ägg och socker (råsocker + vaniljsocker) ljust och fluffigt. Rör ner mjöl och salt. Tillsätt chokladblandningen. Häll upp i smord och bröad springform. Grädda i 200 grader, 15-20 min. Låt vila i kylen minst 2 h före servering.

Kakan blir nästan godare om den får stå en dag före den ska ätas, så den är perfekt att göra i förväg. Jag serverar den överpudrad med florsocker, till det färska bär och lite vispgrädde blandat med crème freich, men jag är övertygad om att bara grädde, eller glass, är lika gott till.


Receptet & inspirationen hämtat från http://imittparadis.blogspot.com


Kroppen är inte och kommer aldrig att vara gjord för stillasittande. Komplikationer och konsekvenser som övervikt är kroppens sätt att säga - "Du rör dig för lite och äter fel! Jag kommer möjligen att fortsätta fungera ett tag framöver, men du ska minsann inte slippa undan både huvudvärk, trötthet m.m om du inte ger mig vad jag behöver!"

Dagens ordspråk “Lycka är resan, inte destinationen.” Okänd


Ljus, värme, Kramelikramiz & tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0