En hel massa dagar

 
 
Är nu åter på hemmaplan, åkte hemåt i e.m. Så jag var hemma runt 19.00
 
Har varit i Luleå nu torsdag-lördag och träffat brorsdottern A samt hennes sambo W. Känns så gott att se henne och få känna lite på gravidmagen.
När jag kom var dom ute på shopping =) jag följde Mor till sjukgymnasten och fick där veta att hon behöver rör lite mer på sig och hennes blodcirkulation är mkt dålig i det vänstra benet, pga rökning. Detta ville hon dock inte lyssna på, utan avfärdade rökningen och den påverkan denna har på kroppen.
 
När vi varit hemma en stund så kom syster E och vi fikade lite go fika som Mor bakat. Får ta tag i nolltolerans med sockret nästa vecka. A+W kom hem, å det var så gott att se dom =) Gjorde sen lax i ugn, med sås, ugnsbakade grönsaker och kokt potatis.
Åt W gjorde jag parisare som Mor tagit upp ur frysen, löksås med chili. Vilket han uppskattade.
Efter maten blev det att sätta upp Tv:n åt Mor i vardagsrummet, så vi slipper sitta i "tvrummet" på pinnstolar å se Tv, vilket har varit en mindre pärs.  W å J (systerson) hjälptes åt, sen gjorde W det sista. Han kämpade på med antenn sladden, som satt längst hela v-rummet.
Sen efter att syster E å A-S gått hem spelade vi yatzy, å W förlorade, vilket han inte tyckte var roligt. Han är van att vinna så det sved i vinnarskallen hans =) Men han bet ihop och tog det bra. 
 
Fredag; Vi steg upp och gjorde oss klara för dagen. Vi startade med att åka till storheden å köpa present åt Kid (systersonens barn) Han fyllde nu 1 år, oj vad tiden går fort. Första ggn jag var upp till F & S, så det var roligt att se hur dom hade det. S väntar deras andra barn nu och hade redan köpt saker till denna.
Kid fick byggklossar i trä och en spikbräda av trä att hamra på. Han smakade mest på allt =)
Vi fick tårta som S:s mor gjort, tror jag.
 
På skokanonen fann vi att det var lagerutförsäljning, så jag köpte mig två par skor + att Robert fick ett par sneakers. A+ W hittade två skor var, och verkade nöjda med sina fynd.
 
 
Efteråt åkte vi till Mor, som denna dag var på begravning, hennes bortgångne sambos syster hade gått bort.
Där åt vi lite lunch, mellanmål och sen begav vi oss ännu en rundtur först till djursjukhuset och köpte kattmat för 710 kr sen fortsatte vi i Gammelstad, till vårt värdsarv, och hägnan.
 
Kyrkstaden är landets största och bäst bevarade kyrkstad med 408 stugor uppdelade i 553 kammare. Världsarvsområdet innefattar "kyrkan, omgiven av kyrkstaden, de gamla stadskvarteren, de offentliga byggnaderna och delar av den yngre permanenta bebyggelsen".Bland alla byggnader kan, förutom nederluleås kyrka nämnasbetelkapellet som är världsarets besökscenter.
 
Varför är Gammelstads kyrkby ett värdsarv?

Motiveringen: "Gammelstads kyrkstad är ett enastående exempel på den traditionella kyrkstad som finns i norra Skandinavien. Den illustrerar på ett utomordentligt sätt anpassningen av traditionell stadsplanering till de speciella geografiska och klimatologiska förhållanden som råder i en svår naturmiljö."

Världsarvsområdet omfattar kyrkan, omgiven av kyrkstaden, de gamla stadskvarteren, de offentliga byggnaderna och delar av den yngre permanenta bebyggelsen. Kyrkstadstraditionen, dvs sedvänjan att övernatta i kyrkstugorna i samband med kyrkobesök, är avgörande för världsarvsstatusen.

 
 
 
Butiken, hägnan

Levande tradition

Kyrkstugorna är fortfarande privatägda och flera gånger om året kommer kyrkstugeägarna och andra församlingsbor till kyrkhelg, marknader, föreläsningar, kurser och under den traditionella konfirmationsläsningen före midsommar bor ungdomarna i kyrkstugorna. Då övernattar man ofta i sina kyrkstugor.
 
 
 
Vi tittade på byggnaderna och allt som finns där, fler bilder kommer då jag laddat upp. W hittade ett kort han köpte som han skulle skicka iväg.
Vidare en sväng in på biltema å köpa en elektrisk grillgaffel, då vår därhemma blivit dålig. In en sväng till djuraffären, mer kattmat till min chanti denna gång.
Efter rantandet åkte vi så tillbaka till Mor där vi stylade om och åkte in till södra hamnen för att umgås och äta gott med resten av släktingarna.
 
Sen bar det iväg hemåt och en kvälls yatzy innan vi la oss. Jag vann! he,he.
 
Lördag; Vaknade 06.00 och kunde inte somna om, steg upp och bäddade ihop madrass och sängkläder mm som jag använt. Läste några tidningar och drack en kopp te, messade med syster Å innan mor steg upp runt 08.00. Hon hade inte sovit gott och hade krångel i magen.
Hade kokat kaffe å hon drack en kopp.
Runt 09.30 steg A och en stund senare även W upp. W skulle hjälpa mig hämta säng, som jag köpt till sonen och en hylla som jag hittat på blocket åt mor. Så vid 10.20 åkte vi och jag tog ut pengar, sen hämtade vi släp och jag körde in till centrum där sängen var. vi hämtade å lastade. vidare sen till bokhyllan, men det var vägbygge så vi fick slingra oss runt på flera vägar innan vi hittade till rätt adress. hm.
 
Roberts säng:
 
Dubbelsäng Svelvik från Ikea säljes, komplett med madrass (2x90cm Sultan Florvåg), ribbotten (2x90cm Sultan Lade) och mittbalk (Skorva).
 
Hyllan;
 
 
Betsad Furuhylla, var mörkare i verkligheten vilket passade jättebra.
 
Men väl framme på adressen hämtade vi hyllan som passade jättebra hos Mor. Körde till Mor och mötte på hemvägen A + Mor i deras bil, vinkade men dom såg ingenting =) A var för koncentrerad på vägen å vart de skulle.
Vi lastade av och allt gick bra. Lämnade W hos Mor och han fixade så hyllan kom på plats medans jag körde släpet som vi hyrt tillbaka till shell, backade in det där det stod och återvände till mor.
 
Gick sen en kort sväng till syster A-S med ett paket som Ellinore ska ha, som fyller år på tisdag.
promenerade tillbaka, då hade mor å A kommit tillbaka från ögon på sunderbyn, och allt var bra. Gav A + W massage, dom ojjade sig eftersom båda var ordentligt spända i musklerna. Men efteråt såg båda lite mosiga och nöjda ut (hoppas jag). Sen körde jag hemmåt, med ett kort stopp vid ICA Maxi å Jula för att titta om dom hade myggdödare, vilket inte fanns.
 
I bilen kände jag mig trött, men det gick bra att köra. endast två-tre renar såg jag efter vägen. Vädret var dock väldigt grått, dimmigt och en å annan regnskur.
 
Imorgon får jag besök av min vän S med särbon K. Ska bjuda på fruktsallad!
 
 
 
 
 
Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0