Indisk yoga premiär

Igår (måndag: valborgsmässoafton) jobb. 8-15.30 lite barn, så dagen gick i ett lugnare tempo. Min kollega har besök från Indien, av en man som tränar Hata yoga. Jag bjöd hem dom till mig 1 maj, förhoppningsvis kan han bjuda på yoga, jag bjuder på mungbönsgryta, sallad, vatten.

Sen hoppas jag få en massagebehandling av honom då han håller på med ayurveda, den betalar jag dock.
Har inte kunnat vara till kusten sen nov för massage, min kropp skriker efter massage nu.
Ayurvedisk massage fokuserar på att lösa upp spänningar i kroppen, frigöra toxiner samt främja djup avslappning. På så sätt stöttas kroppens egen förmåga till läkning och vitalitet. Massagen påverkar både kropp och sinne och har en välgörande, vitaliserande och stärkande effekt.

Det känns toppen att få min yogalokal invigen av en Indisk man, passar lixom väldigt bra =)
Nu har jag grytan klar, även om jag inte fick tag i alla ingredienser här i Arjeplog, så hoppas jag ändå att den smakar bra.
Sambon skulle visst rymma till svärfar (som nu är borta) och fixa datorn eller nåt. Han ville inte medverka eller ens stanna hemma. Hans val, givetvis.

Annars har 1 maj dagen varit lugn, steg upp i morse och yogade, mediterade på spikmattan och kände efter hur det skulle kännas med nya människor i lokalen...tror det blir toppen =) är spänd och förväntansfull, men alltid orolig att det inte ska bli av... min rädsla, suck.
Känns iaf som en förskottspresent för mig, (fyller ju jämnt i juni) att denna yogaman kommer på besök i min nya lokal. Kan det bli bättre?

  
Något annat jag nu beslutat mig för är att jag ska gå en utbildning inom änglamassage, som är en blandning av rosenterapi , aromaterapi och taktilmassage.
Till hösten hoppas jag även kunna gå en barnyoga utbildning. Även om jag redan kan en del, så är det bra att fördjupa sig i det jag vill syssla med. 

I övrigt längtar jag till snön smält, så jag kan påbörja städning av uteplats och planering av trädgård =) jag längtar.

Köpte tidningen Femina idag, det stod att de skulle bjuda på massor av trädgårdstips. Oj, så besviken jag blev... Det är ju bra med detaljer iof. Men jag vill ju ha tips och förslag där hela bilden framkommer, detaljerna för mig kommer ju senare.

"Vi bjuder på en stor inredningsspecial för uteplatsen och trädgården med tips på allt från krukor, lyktor och växter, via bord och stolar till hängmattor och parasoller" Lät i mina öron som en bra tidning...wow, härligt med inspiration, äch vad jag blev besviken.


Mungbönsgryta, en renande yogisk diet, 8 portioner

2,5 dl mungbönor, hela eller halverade
2,5 dl basmatiris
2,5 l vatten
2 stora lökar
3/4 dl skalad och hackad färsk ingefära
8-10 hackade eller pressade vitlöksklyftor
2 tsk gurkmeja
1/2 tsk svartpeppar
1 rågad tsk garam masala
1 tsk chilipulver
5 öppnade kardemummakärnor eller 1 tsk malen kardemumma
olja till stekning

 

Skölj bönor och ris
Koka bönorna i ca 20 min,lägg sedan i riset
Hacka löken, vitlöken och ingefäran
Mät kryddorna
Stek löken, vitlöken och ingefäran i oljan tills de är mjuka
Tillsätt kryddorna, stek ett tag till under omrörning
Häll i grytan
Koka på svag värme tills allt är mjukt

Serveras med ångkokta grönsaker efter smak och yogert, ev. tamari eller soya
Förslag på grönsaker: broccoli, morötter, palsternacka, rotsälleri, rödbetor, selleri, squash...
Du kan även ha isberssallad och avocado till.

Vill du följa regelboken till rening, äter du den här grytan i 11-40 dagar. Förutom grytan kan du äta färska frukter, dricka vatten och yogi te (classic är både renande och värmande)



Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0