Marknadshelg å besök

I Helgen har vi haft marknad i Arjeplog. Typiskt att det då är hantverksmässa i Luleå. men men...
På Fredag kom även sonen med flickvän på besök. Så jag hämtade dom vid bussen 17.25 och vi åkte förbi vid affären å sen hem och äta flygande jakob som min son älskar.
 
Stökade undan efter middagen och sen började vi göra oss iordning dvs snygga till utsidan för att presentabelt kunna visa oss ute i stor metropolen Arjeplog och på medan, där vi då skulle titta och lyssna (kanske dansa) på det norska bandet "under the kilt" som spelar Irlänsk musik. Dom hade fixat iordning en provisorisk pub och dom hade mat för dom som ville komma tidigare.
 
Vi fick skjuts av Svärfar dit, även om det inte är långt så är det skönt att slippa gå. Vi kom dit, betalade ett inträde på 450 kr för tre pers och satte oss vid ett bord, då spelade Stina Laisfeldt. Tyckte dock inte repetoaren var ngt att skryta med, iof blandade hon friskt men personligen och med sällskap tyckte vi att det hade varit bättre att välja sånger som hade passat hennes röst, vilket vi inte tyckte att hennes fredags uppträdande gjorde. Vi var glada då hon var klar.
 
Det var väldigt glest med folk till att börja med, men fylldes på runt 11, och mest var det vid 00.30 sen glesade det av mer och mer igen. Tror dock att dom gick med vinst. 100 kr för en "grogg" 60 kr för en burk öl och 50 för en liten burk cider. Så vi köpte inte speciellt mkt. Men folket var förfriskat ändå. =D
 
Det som känns roligare nu än då jag just flyttat hit är ju att jag nu tom känner några, inte bara känner igen någon... det känns kul, mer "hemma" på ngt sätt.
 
Det var enormt kul att vara ute med son och flickvän. Båda tycker verkligen inte om att dansa, men jag lyckades övertala flickvännen M att komma upp på golvet med mig. Hon gjorde det bästa av situationen och vi tramsade på så tom sonen bröt ut i skrattsalvor där han satt å tittade på våra dansförsök och "lekar" å trams...
 
Några kollegor var också där, så i slutet lät jag stackars M sitta vid sonen och jag dansade med kollegorna från jobbet =) för jag har ju lite svårt att bara sitta på rumpan.
Musiken då? Ja, Norska under the kilt var sådär. Jag som är väldigt förtjust i irlänsk musik påstår nog att jag inte tyckte den var så irlänsk i mina öron. Dom hade ingen fiol heller, vilket jag tycker behövs för att musiken ska kännas irlänsk. Visst höll bandet igång, så energin var det inge fel på.. men, tror de irlänska tonerna kunnat vara fler. Folk dansade iaf för fullt och hade trevligt.
 
Vi hade oxå en ryslig tur, min kollega A körde och vi fick skjuts ända hem till porten, tackar!! snäll kollega =D
 
Lördag, vi sov lite längre. Vi var ju ändå ute till ca 02.00 så lite sovmorgon var vi unnade. Även om jag gick upp 09.30 så hade jag sovit gott. Vid 12.00 fick jag liv i "barnen" och vi gick på marknad. Köpte där, rökt fläsk, älgkorv, vildsvinskorv till gubben och barnen, själv äter jag ju inte sånt. Köpte min svärdotter ett par varma handskar, som var jättefina. vi köpte även jägarsaft, som smakade gudomligt, och kaffeost till mor. Sen var vi på affärn å handlade lite mat innan vi körde hemåt.
 
Sonen ville äta snart...satt å hoppade på stolen och var lite "tjatig" om hur hungrig han var =D Vi tog en yatzy och då vann svärdottern igen, hon har flyt den flickan. Sen dukade vi bordet och plockade fram allt vi skulle ha. Kräftor, räkor, 3 olika pajer, sallad och dryck. Sen kom svärfar och vi började mumsa och festa på de goda kräftorna...mums, gött med kräftfest.
 
Alla blev mätta å belåtna och vi jäste i soffan och tittatde på film innan vi sen la oss runt 23.00
 
Chanti var lite mystisk på kvällen, smög omkring som om det hände ngt utanför fönstret i mörkret. Idag upptäckte vi att det troligen var älgbesök, för älgen hade lämnat en stor hög med älgbajs på gräsmattan. =D lillan (chanti) hade full koll med andra ord.
 
Det är dock den dyraste marknadshelgen jag någonsin upplevt sedan jag flyttade hit. Med andra ord är det första gången jag gått "ut" i Arjeplog, på lokal. Men eftersom ungarna inga pengar har, så har jag stått för allt. Tur att sambon oxå bidrog med slant på fredag =) men det skulle inte vara lika roligt om vi inte kunnat göra ngt tillsammans. Jag har fått tillbaka allt i form av längre liv =D Så mkt som jag skrattade i fredags kommer jag då leva minst ett år längre bara på den kvällen. Älskar dom så =) min fina son och flickvännen.
 
Idag söndag steg jag upp 09.00 och nästan direkt satte jag igång att laga mat så sonen å sambon skulle få med sig revbenspjäll, potatisgratäng och sås. Hann ge dom massage oxå, vilket var bra. För då kunde jag känna efter själv hur min axel känns, å just idag kändes det bra. Skönt. Körde dom till bussen 13.00 och 10 över gick den mot arvidsjaur där dom får vänta 1 tim till nästa buss kom å körde till Luleå.
Ev. att Mor kanske hämtar dom vid loet, men det berodde helt hur hon kunde se med ögat som hon opererat i veckan.
 
Hon hade så dåligt samvete för att hon inte kunde köra dom till bussen då dom skulle handla, men jag sa att hon inte fick tänka så. Har man opererat sig så man knappt ser, då FÅR man vara hemma och sonen löste det ju med buss själv.
Jag fick en JÄTTEfin kudde som Mor sytt åt mig, visar den på bild här. Jag tycker verkligen hon har lyckats. Jag t.om tror att Chanti sitter på soffan då jag ser kudden =)
 
 
Bilden föreställer alltså Chamti
 
 
Lika visst?
 
 
Å så detta med motion. Imorgon ska jag promenera till jobbet =) gubben har "funderat" på att börja gå ena vägen till jobbet, då ska väl inte jag vara sämre. Jag ska gå till jobbet och han hem från jobbet, ena vägen är iaf bättre än ingen väg. på luncherna hämtar jag så bilen på hans jobb, så då får jag mig lunch promenad oxå =D
 
 
Dagens tänkvärda
"Huvudsaken är inte hur man har't utan hur man tar't".
 
 
Å så får ni recept på guldmjölk. Jättebra för lederna.
 

GULDMJÖLK
Där finns detta recept på Mjölkdrink, och det går bra att byta ut mjölken till havremjölk eller laktosfri mjölk.

1/2 dl vatten.

1/2 tsk gurkmeja.

3 kardemummakärnor

2 dl mjölk

2 tsk mandelolja

1 tsk honung

 

Koka upp vatten, gurkmeja och kardemummakärnorna i 8 minuter. Häll i mjölk och mandelolja och koka upp. Blanda i honung när guldmjölken svalnat lite.


Effekter: Lugnande och avslappnande. Gurkmeja är bra för huden och slemhinnorna, speciellt de kvinnliga könsorganen. Gurkmeja är också känt för att göra benen och lederna mer flexibla.


“Kundaliniyoga för hälsa, livskraft och självkännedom” av Wiveka Hjalmarsson.


Livet ger dig möten och relationer för att du ska ta dig till kunskap och förstå. Du går igenom samma process flera gånger tills du ser din egen delaktighet. Du kan aldrig ändra andras attityd till dig själv. Du kan heller aldrig styra en annan människas liv eller förändra det.

 

Men om du växer och förändrar dig och om din partner är den rätta så utvecklas även han eller hon. Om din partner inte utvecklas tillsammans med dig är den kanske inte heller din stora kärlek.

 

Kärleken kommer till dig när du inte längre söker den. När du tycker så mycket om dig själv att du inte längre behöver någon annans kärlek för att göra dig hel. När du inte längre söker kärleken då söker kärleken dig”. Lite klyschigt men ibland behöver jag påminnas om detta.

 

Systerdotter, kommer du inte tillbaka till oss snart? Saknar dig vännen. Hoppas allt är på rätt sida och att du mår bra. kramiz

Aja, tack för att ni bjuder på dom helt underbara bilderna på lilla Alicia. Dagens höjdpunkt att titta in till dig. kramar.

 

 Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre och till varandra...kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0