Gul som en citron

En vanlig söndag, ny dag med nya förhoppningar...
Vaknade först runt 04.00, smög upp och tog mig en citodon för min axelvärk, la mig och somnade om till runt 06.00 å min katt Chanti satt där på mitt nattduksbord, jamade åt mig och uppenbarligen tyckte att det var dags att vakna.
 
Suck, blängde först på klockan och sen på henne, bestämde mig för att det var för tidigt och lyckades vända mig å somnade om... Så nästa gång vaknade jag 08.30 så skönt att fått sova en stund längre, njöt av att vakna utan oväsen. Chanti var dock strax vid min säng, hon känner nog på sig då jag vaknar. Tittade åter uppmanande och undrade om jag skulle komma upp nu, jag sträckte ut handen och kliade henne lite. Med en liten suck slängde jag benen över kanten och nu värkte axeln igen.
 
Båda katterna redo för dagen och gick i samlad trupp före mig mot köket. Jag hann ju slänga på mig t-shirt och leggings innan jag följde dom dit. Gav dom mat, å så blev dom nöjda. Kokade mitt vatten... tog det med och gick till yogarummet. Gjorde mitt pass, och en längre meditation.
 
 
Igår la jag en tarot stjärna för mig själv. summan av stjärnan blev ingen-ting som har betydelsen:
Buddha har valt ett ord med verklig potential- shunyta, som på svenska motsvarar ingenting som i sig inte är ett vackert ord. Men ordet vibrerar av möjligheter. Från ingen-ting till ingenting gör hela resan.
Allt jag kan göra nu är att slappna av i denna "intighet", falla in i tystnaden mellan orden, betrakta uppehållet mellan andetagen och uppskatta upplevelsens tomma ögonblick. något heligt är på väg att födas fram.
 
 
Efter min meditation och yoga stund återvände jag till köket, kokade kaffe åt min sambo och gjorde mig en kopp te.
Sambon min kom upp, och efter en stund lämnade han mig och åkte till sitt jobb för att fixa ngt. satt kvar i köket med min tekopp och bläddrade i några kataloger. Bestämde mig så för att shoppa lite kläder, sambon ville ha sig ett par shorts? så, jag beställde honom ett par. sen blev det både tunikor, t-shirts, linnen, underkläder, cardigan, kofta och ett par offwhite pumps skor som jag letat hela sommaren =) men det blev en hel del... suck.
 
 
Oj vad det tar tid att sitta vid datorn å beställa... vips gick det två timmar bara så där. Messat med sonen som nu ska sätta sig på tåget HEM, jippi. Skönt att få hem honom på hemmaplan.
Hans sambo Malin hade varit till doktorn som ville att hon skulle göra en del livsförändringar. Får hoppas dom kan stötta varandra i det.
 
Ingen vinst på v75 DD, typiskt. Var å lämnade in hästarna och tänkte att vi kanske skulle tagit den häst som vann i första loppet. Men...blir så dyrt att ta så många hästar så jag vågade inte ta bort någon av de hästar Mor trodde på. så jag lät bli och vi blev utan vinst. =/
 
 
Vädret idag är blåsigt och solen tittar fram emellanåt. Funderade på en cykeltur men tror jag går en sväng istället, för att inte blåsa bort.
 
Citron, en bortglömd botgörare...
De gamla egyptierna använde frukten som potensmedel och som feber medicin. Antikens greker och romare använde frukten för att hålla insekter och bakterier borta från maten.
 

Citronens välgörande verkan sägs kunna hjälpa vid övervikt och rening av mag- och tarmkanalen. Det är inte ovanligt att man även blir piggare och då är bättre rustad för att komma igång med att börja motionera.

 

Man ska alltid späda citronen med vatten, då den är stark och kan reta slemhinnorna annars. Den bör vid känslighet inte drickas på fastande mage.

 

Citronen doftar väldigt gott och har en helande och uppiggande effekt känslomässigt och andligt sätt. Den används även inom skönhetsindustrin.

 

 
 
 
Citronens antiseptiska egenskaper...
I Asien som Latinamerika blir du som turist uppmanad att spruta citronsaft på maten, för att minska risken att bli magsjuk. Framförallt är den rik på C-vitamin och bioflavonoider som förstärker vitaminets effekt.

Baksmälla...
Blanda saften av 4 citroner, 4 msk citronvinäger och 1 knivsudd salt med 0,5 l vatten. Drick före frukost på fastande mage. Testa också saft av 1 citron i en kopp svart kaffe mot Huvudvärk.

Dålig andedräkt...
Skölj dagligen munnen med saft från 1 citron i ett glas vatten. Avsluta varje måltid med att tugga på en citronskiva.

Magbesvär...
Drick till varje måltid saften av en citron i ett glas vatten. Citronsyran stimulerar produktionen av magsaft och magmusklernas arbete.

Halsont...
Blanda 25 cl vatten med saften från en citron och 1 tsk salt. Gurgla en minut 3ggr/dag.
 
 
 
Ett recept:
 
Lax i folie

1 st laxsida (ca 1.5 kg)
2 st citroner
1 st röd chilifrukt
1 fiskbuljongtärning
lite citronpeppar, efter smak
1 ½ dl matlagningsgrädde (laktosfri)
½ creme frech (laktosfri)
Ugnsfolie

Servera med:
Sallad, ugnsbakade rotsaker, quinoa, eller råris


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg laxen på ett folieark.

3. Peppra.

4. Tvätta citronerna noga.

5. Skiva dem och lägg skivorna på laxen.

6. Kärna ur och hacka chilin.

7. Strö den över alltsammans.

8. blanda grädde, creme frech och fiskbuljong och gör ett paket av foliearket runt om laxen. Häll över gräddblandningen

9. Grädda i mitten av ugnen cirka 20–30 minuter. Känn dig fram, tiden varierar med laxens storlek.

10. Servera med en sallad, quinoa, råris eller ugnsbakade rotsaker, gärna sötpotatis i den.

11. Ringla över vätskan i foliepaketet, den smakar gott av fisk och citron
 
 
Jättegott, men för att vara på säkra sidan brukar jag använda en plåt med kanter.
 
 
 
 
 
 
 
Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0