Hit å dit

Tiden går egentligen fort, det har hunnit bli torsdag och jag vet inte riktigt vart veckan försvann.
Inget nytt egentligen, då jag fortfarande dras med värk i axel och idag är min sista behandling hos sjukgymnasten med akupunktur och ultraljud (värme, ström)
Tyvärr har ju ingen förbättring skett, så nu vet jag inte om jag bara ska lägga mig ner å ge upp?
Jag vet att det kan låta sjåpigt, för jag VET många andra som dras med betydligt värre plågor än en ondsint axel.
 
Men det är otroligt jobbigt då jag inte får sova, värker ju så in i h..et..
 
Ja, då lägger vi det kapitlet åt sidan för idag.
Har fått några söta bilder på lilla Elliot, som är min brors barnbarn =) en knubbig liten sötnos på några månader, föddes i Juni...tror jag.
Och jag ska ta Mor med mig och åka ner till Halmstad i Oktober. Så har vi tur kanske vi även får träffa lilla Alicia i Göteborg (om mamma Aja läser detta) får vi planera in ngt.
 
Har jobbat idag, och det är ännu inte full grupp. Men många små knottar har vi, 5 st 1 åringar sen några på två och två på snart tre år. Fick ni ihop det där?
I dagens läge kommer ju barnen väldigt tidigt till förskolan. förr fick man vänta tills barnet var 1,5 år men så är det inte längre. från 1 år har man rätt till plats på förskola. Men man BEHÖVER inte ha sitt barn där, trots att man fått plats. Det kan ju räcka med några timmar i veckan.
 
Om ni undrar om barnet får ut ngt av en vistelse på förskolan så är svaret;

Det är ju tämligen uppenbart att barnen i leken stöter på olika problem som de behöver lösa. De provar olika metoder, testar och varierar dem på olika sätt. Barnen tillsammans i leken får uppleva en mångfald och variation.
Barnets utveckling är förknippad med den miljö som denne växer upp i.

 

Utvecklingen beror således inte på hur din hjärna är utrustad med olika biologiska förutsättningar eller förmågor att tänka. Vad som i stället blir aktuellt är vilka mentala och/eller materiella hjälpmedel du har tillgång till i det samhälle som du befinner dig i (Säljö, 2000:71f).

 

Alla barn har olika inlärningsprofiler, vilket gör att det är viktigt att möta barnen på dess individuella nivå. Estetisk verksamhet påverkar även barns lärande positivt, eftersom förståelsen i förhållande till omvärlden ökar, detta utifrån varje individs tidigare erfarenheter. Barnet behöver upplevelser av olika slag för att kunna ägna sig åt lek, lära sig något eller skapa. Vidare är dessa upplevelser underlaget för barnets lärande eftersom det ger olika erfarenheter som sedan kunskapsutvecklingen kan utgå ifrån (Häikiö, 2007:150).

 

Förskolans läroplan, Lpfö 98

Lärande sker i alla moment i förskolan, i det vardagliga, när barnen är i dockrummet, i byggrummet, vid planerad verksamhet. För att barnen ska lära sig ska det vara roligt och att barnen får prova på. Mottaglighet efter ålder och utvecklingsnivå är en viktig faktor för att barnen ska lära sig. Barnen lär sig genom att imitera vad vuxna och barn gör.

 

I leken får barnet möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter. Förskolan ska vara en trygg miljö för barnen, som utmanar och lockar till lek och aktivitet. Det står vidare att ”förskolan skall

 

lägga grunden för ett livslångt lärande” och ”förskolan skall främja lärande” Hur ser balansen mellan omsorg och lärande ut. De flesta pedagoger som arbetar på småbarnsavdelningar anser att omsorgen är en stor del på en småbarnsavdelning, men även en förutsättning för barns lärande. Trygga barn har lättare att lära och där kommer omsorgen in.

 

Vad som är viktigt i olika situationer är hur barnen lär sig något. Det är en fråga om hur viktigt kunskapen är för dem i deras egen strävan att försöka förstå omvärlden. Dysthe skriver i sin bok om begreppen bemästrande och appropriering. Det första innebär att man övertar något medan de andra betyder att man gör det till sitt eget något som man behärskar (Dysthe, 2003:44). Det är inte säkert att barnen gör dessa kunskaper till sina egna utan att de bara lär sig att upprepa det läraren sagt. Just denna skillnad är viktig att uppmärksamma i arbetet med små barns lärande.

 

Vidare är det inte säkert att alla barn finner det meningsfullt att lära sig samma sak vid samma tillfälle. Det finns mycket som samverkar. Eftersom det är viktigt att barnet får chans att reflektera över olika problem kan man utnyttja de estetiska verktygen i lärandet. Det viktigaste är att barnet själv är aktivt och redo att utforska omvärlden. Detta kan man inte lära sig genom regler eller genom någon slags fakta kring estetisk verksamhet (Hägglund & Fredin, 2001:88).

 

Men blir det för många små barn på avdelningarna, tar omsorgen överhand och är det då bättre att barnet får bli lite äldre innan de behöver åka till förskolans värld?

 

Det är också känt av olika forskare, att de första två -tre åren är grunden för barnet, det är de åren som formar en för resten av livet! Och om man kan välja, och det kan många fler än vad man tror, så är jag helt övertygad om att barnen mår bra av att vara hemma och utveckas i lugn och ro de första åren! 
Vi hinner ikapp, barnen blir inte hämmade eller "efter", utan kanske både tryggare och gladare. Har man tillgång till vänner eller öppna förskolor behöver inte barnen förskolan. Dom vill hellre vara med sina föräldrar.

 

Jag ogillar skarpt att man ser på förskolan som en förvaringsplats och att föräldrar som anser att deras barn har rätt till förskolan! Visst har man rätt att söka förskola från 1 år, men för vems skull är det?

 

Visst är det tur att Förskolan finns, måste man jobba för sin överlevnad...så måste man. Klarar man sig på den enas lön och föräldrapeng är det ju toppen för barnet, men givetvis ser ju inte verkligheten ut så. Det finns många ensamma mammor, som måste jobba.

 

Det jag skulle vilja är att få tala om att vi tycker rysligt mycket om alla små änglar vi får lära känna och dela deras vardag med. Men stora grupper, många små barn... när kommunerna inte satsar på fler anställda inom barnomsorgen så skulle jag råda alla som kan, var hemma så mycket du kan med ditt barn, det är kvalitetstid.

 

Men samhället skapar ju hysteri bland unga mödrar, det måste vara nya, dyra kläder. Nya barnvagnar, nytt, nytt och nytt... men skit i det senaste, ägna dig åt barnet istället och spara pengarna och köp fina begagnade kläder, å saker. Barn använder inget speciellt länge, vare sig kläder eller leksaker det är bara att kasta massor med pengar i "sjön".
Jag dömer givetvis ingen, för visst är det jättekul med en fin prins eller prinsessa som man vill smycka i det bästa... men det bästa för ditt barn är din tid, ditt engagemang och den miljö du skapar.
 
 
Kanske är jag bara en gammeldags barnskötare som är trött och har ont i min axel. Själv var jag tvungen att lämna bort min kille då han var två år till dagmamma, sen vid tre på dagis... jag var ensamstående och jobbade 75% och vi hade sällan överskott av ngt. Men jag är glad att jag hade mkt tid med honom, glad att han kommer på kräftskiva imorgon =) med sin sambo.
 
 
 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Va roligt att ni ska neråt! Självklart måste vi träffas :)

Svar: Vi ska ju åka hem tisdag den 22a okt. ca 13.00 :) hade hoppats vi då kunde sammanstråla innan? kanske käka ngn frunch eller nåt? eller bara träffas, så vi får se er också. kram
Eva

2013-08-30 @ 12:57:53
URL: http://Alexandrabruhn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0