September nalkas

Blå himmel och sol, kan inte bli bättre än så.
 
Igår blev det struligt för sonen, tappade gnistan då han blev stressig av flera orsaker. Dom kunde inte ta 13.00 bussen till Arjeplog och nästa gick då 16.04 och skulle inte vara i Arjeplog förrän 21.45! Otroligt lång tid.
 
Jag kom hem efter jobbet och gjorde iordning den lökpaj vi ska äta till kräftorna, duschade och klädde mig. Sen körde jag och sambo följde med mot Arvidsjaur, där vi mötte upp son och hans Malin.
Sambo bjöd oss alla på mat, jag åt en grillad laxkotlett, son å M åt pizza och sambo grillbiff. Smakade bra. Det skulle ju bli så himla länge att vänta på att dom kom fram till Arjeplog 21.45 å äta då. Därför beslutade jag mig att hämta dom i Arvidsjaur istället.
 
Skönt att min sambo följde med, tycker numera det är jobbigt att köra då solen ligger lågt och man knappt ser de renar som är ute, vilket hände. plötsligt hade vi några renar på vägen som jag såg sent, sambon såg de först. Hann dock bromsa in vid renes rumpa ..puh, ingen skada skedd på ren eller bil.
 
Har ju ont i min axel (som alla vet som läser här ibland) men att köra bil stillasittande var jättejobbigt. Armen hamnar i ett sånt länge så den började värka extremt efter ca halva färden. Men det gick iaf.
 
Vi kom fram och hade lite tid att springa in på dollarstore, å konsum å handla, köra runt och försöka hitta en annan restaurang som skulle vara lite roligare än pizzerian å frasses å äta på. Men NEJ. Arvidsjaur har t.o.m sämre utbud än i Arjeplog på matställen. Laponia har en mysfaktor som en skolmatsal, så det gick bort och resten var ganska stängt. Men vi åt på pizzerian och vi blev mätta.
 
Sen körde jag så hemåt och vi var hemma vid 21.00 intog då soffan och efter en timme var jag knappt att hålla mig vaken, efter att ha stigit upp 06.15 yogat, jobbat 8-15.15 med lite personalstyrka och fredagströtta barn och kört tur å retur Arvidsjaur ca18 mil.
 
La mig och tänkte hoppa över sömntablett... gav upp runt 24.00, hämtade tabletten för att kunna somna då axeln gjorde det omöjligt att sova. sov till 08.00 idag!! oj, men skönt.
 
Ska strax försöka få liv i resten av den sovande skalan, idag ska vi ut till stugan, kanske fiska och göra souvas?
 
Renkött är magert, vitaminrikt och även rikt på mineraler. A-, B-, C- och E-vitamin är några av de som finns i renkött. Fetthalten ligger på ungefär 3 % och är av den goda sorten Omega 3. Proteininnehållet är 22 % och eftersom de är naturbetande djur så är köttet rikt på mineraler som järn, selen, kalcium och andra mineraler som är bra för människan.
man kan göra det med renkött är att antingen steka vanlig renskav eller souvas, som är lätt rökt, och äta tillsammans med grönsaker och orientdressing i pitabröd.
 
Detta äter dock inte jag. Men sambo fixar detta och barnen äter detta med honom. Själv vet jag inte vad jag ska äta idag. Men ikväll blir det Kräftor, svenska.
 
 
 
 
 

Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0