Pain in life

Inatt fick sambons son återigen akutopereras, då smärtorna inte avtagit. Återigen har det läckt ut från tarmen in i buken och dom har inatt opererat honom i fyra långa timmar. De ville först sätta in 2 stomipåsar, då tarmen är så infekterad, men när dom visste hur pojken avskydde att måsta ha stomipåse (vid 26 år) blev det "bara" en påse.
 
Lånad bild för att visa hur det kan se ut.
 
Nu är det återigen dags för att vänta och se hur kroppen reagerar och om tarmfunktionen kan komma igång. Idag åkte sambon ner till skeå, trots vårt kalla väder -31 på morgonen, har dock sjunkit till -27 då han åkte. Men han har rätt, sambon. Om bilen inte fixar kylan, han blir stående, vad skulle då hända? Så därför är det ju bra att han åkte dagtid, så händer det kan det finnas möjlighet att få hjälp iaf, så han inte fryser ihjäl.
 
Jag hittade en fin blogg om en kille på 33 som hade fått s-påse på magen, han hade börjat leva efter att han bestämt sig att den inte skulle få förstöra hans liv. så han hade fått ett bälte som gjorde att påsen satt på plats då han tränade mm. Fanns även brynjor och typ linnen som satt åt kring påsen så den syntes mindre. Dock använde han alltid stora tröjor för att dölja sin påse så mkt som möjligt. Det svåra var att träffa tjejjer, att våga visa sig med påse på magen... måste vara tufft, då man är ung.
 
Själv är jag hemma med katterna, så att sambon ska kunna stanna så länge han behövs, utan att behöva oroa sig för djur och för att jag ska tillbaka till mitt jobb. Han behövs för sin son just nu, det är det viktigaste.
 
Min älskade storasyster mår ju väldigt dåligt hon oxå just nu, vilket inte gör oron för henna mindre trots att sambons son är jättedålig. Allt verkar hända just nu, kan ju vara en del av att jag mår väldigt dåligt och är sjukt trött. Hittar inte riktigt glädjen i livet just nu när så mkt händer med ens nära.
 
Håravfall
"Vid cancer sätts olika former av bromsmediciner in – ofta kallade cytostatika. Cytostatika är samlingsnamnet på en grupp läkemedel skadar tumörceller och hindrar dem från att dela sig och bli fler. Behandlingen skadar tyvärr också många friska celler, vilket kan leda till många olika biverkningar, där håravfall är en vanlig konsekvens.


Håret ramlar nästan alltid av inom 14 dagar från påbörjad medicinering och det finns inget sätt att hämma detta skeende av håravfall. Under denna tid på personen vara flintskallig eller bära peruk. När personen är färdigbehandlad och medicinering avslutat tar det mellan 6-18 månader innan håret vuxit tillbaka. Människor kan tappa hår överallt på kroppen - huvudet, ögonbryn, ögonfransar och ansikts-och könshår."


Just nu tappar hon sitt hår, vilket är en del av processen att bromsa lungcancern. :(

 

Lungcancer
Normalt i celler inuti lungan som är gamla eller skadade sluta dela sig och dör. Dessa celler ersätts av unga, friska celler. Lungcancer uppstår när gamla eller skadade celler fortsätter att dela sig och föröka sig okontrollerat. Dessa onormala celler utvecklas så småningom till en elakartad massa vävnad (tumör) och tränga ut och förstöra friska celler i lungorna.


Om den lämnas obehandlad, lungcancer celler fortsätter att föröka sig och spridas till andra delar av kroppen, en process som kallas metastaser. Som cancer fortskrider, stör den vitala processer och funktioner i lungorna och andra organ där det har spridit sig.


Lungcancer är en mycket förebyggas cancer eftersom de allra flesta fall orsakas av rökning. Att sluta röka kraftigt minskar din risk för lungcancer. Diagnos lungcancer i tidigt skede ger det bästa hopp för en framgångsrik behandling och ett botemedel.

Vissa kompletterande behandlingar kan hjälpa vissa människor att bättre handskas med lungcancer och dess behandling. Dessa behandlingar, som ibland kallas alternativa terapier, används i kombination med traditionella medicinska behandlingar. Kompletterande behandlingar är inte avsedd att ersätta hela sjukvården.


Kompletterande behandlingar kan vara:

  • Akupunktur

  • Massage

  • Yoga



Cancerceller kan fortsätta att föröka sig snabbt i andra organ och utveckla nya maligna tumörer som påverkar normal organfunktion.


Med tiden kan lungcancer leda till allvarliga komplikationer, inklusive:

  • Ofta drabbas av lunginflammation och bronkit

  • Metastaser av cancer till den andra lunga, hjärna, ben, binjurarna och levern

  • Pleurautgjutning, som är en ansamling av vätska i rymden runt lungorna som orsakar andningssvårigheter och andnöd

  • Svår blödning från lungorna

  • Svår smärta


Du kan bäst behandla lungcancer och minska risken för komplikationer, eller fördröja utvecklingen av komplikationer, genom att följa behandlingsplan som du och ditt vårdteam/ din läkare design specifikt för dig.



Känner att jag gärna vill ner till min syster, men får bli i slutet av feb. Det är bara två veckor bort, så jag får hålla mig hemma. Det är ju så kallt, så sambon har ju rätt ang bil. Dumt att åka när vi har så rysligt kallt här. Bilarna går sönder, vilket inte är så bra. Det är ju förhoppningsvis varmare vid kusten, men man ska ju åka 15 mil först innan man märker av det, sen 10 till för att komma fram.


Undrar när sonen min ska sluta röka? Han säger att han drar ner...men sluta är ju viktigt för hälsan. Bara att hoppas han snart kan fimpa sitt behov.


Själv håller jag mig från sockret,...ännu. Men just nu när det är oroligt runtikring känner jag hur hjärnan försöker lura mig att åka å handla socker. Min bulimi känsla är ganska stark just nu, äta, äta å äta... (socker) Vill trösta mig själv, skapa en låtsas trygghet genom sockret, få bomull kring hjärnan, sjunka in och hoppas inte bakslaget slår hårt...om jag faller för frestelsen. Nä, jag har inte sjukdomen Bulimi, men kan få en stak känsla av att vilja proppa i mig då jag inte är i balans, men min mage accepterar inte sånt, å då kräks jag upp mat om det blir för mkt utan att behöva stoppa fingrar el så i halsen =/ kroppens självförsvar.


Det är sockerberoendet som är boven för mig. Hjärnan har under mkt lång tid programmerat in motorvägar som skriker: SOCKER! SNABBT!  Det handlar om hormoner i obalans, om signalsubstanser på vift och om en särskild känslighet som inte är alla förunnade.

 
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag städa, så jag slutar tänka på allt gott jag just nu skulle vilja äta... suck!
Nya gardiner, here i come...
 
 
 
 Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre och till varandra... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0