Magvärk - uppoffring dvs "besvärlig"

Jättekul ämne att berätta om, men nu har jag haft ont i magen under 2-3 veckor. I måndags hade jag riktig kramp, kan inte säga varför, men jag hade t.o.m svårt att gå på toa. Värkte så fruktansvärt i hela magtrakten, nästan som att föda barn för att gå på toa... ja, jag vet att det var kanske överdrivet. Men en liten stund visste jag inte om jag skulle svimma eller inte, snurrade i huvudet.
 

Jag har fått diagnosen IBS men tydligen så ska jag sköta det själv, genom kosten. Många människor lever ju med sjukdomen överkänslig tarm IBS (Irritable Bowel Syndrome), eller kolon irritable som den tidigare har kallats.


Det finns många symtom som är typiska för IBS:

  • Gaser och "uppkördhet" i magen.
  • Buksmärta som ofta ökar efter måltid men lättar efter det att man tömt tarmen.
  • Oregelbundna avföringsvanor.
  • Förändrad konsistens på avföringen.
  • matstrupe, magsäck, tunntarm, tjock- och ändtarm, har en ökad känslighet.

Stress!
Jag vill påminna Er om STRESSENS påverkan på magen… så tips är...

  • Meditera
  • Motionera
  • Lär dig Mindfullness
  • Sov mer
  • Släpp onödiga krav
  • Lite skitiga hörn hemma har ingen dött av! Och skulle någon påpeka saken, säg ”Varsågod!”, alternativt att Änglarna lämnar sina tofflor efter sig.
  • Skratta mycket
  • Vila på dagen om du behöver, men aldrig mer än 30 minuter



Dessa symtom kan alla känna av nu och då.  Som tillfällig förstoppning, diarré eller gaser i magen. Gaserna känns värst, för det är svårt när magen bubblar stup i kvarten och man vill inte gärna släppa sig överallt. För det luktar lik och föruttnelse. Det är tydligen en ärftlig sjukdom, att den beror på störningar i tarmens nervsystem eller muskelceller, eller att den beror på någon form av intolerans eller överkänslighet för olika födoämnen.


En LCHF kost
är alltså ingenting för mig då det har visats att fettrik kost kan förvärra symtomen. Det viktigaste är oftast inte vad man äter utan snarare hur man äter, fett kan med fördel reduceras i kosten.


Rekommendationen är att äta små måltider men vid flera tillfällen under dagen, 3 huvudmål och 2-3 mellanmål.

 

Magkramper kan vara fruktansvärt smärtsamma och frustrerande, i min erfarenhet är gör de mer ont, ju längre ner i tarmen de kommer. En vanlig anledning till kramper i tarmarna är gaser, som bildar fickor i tarmarna och trycker på. Försök att gå på toaletten när du behöver, och håll inte inne gaserna, då blir det värre!


Och sen på detta lider jag en Refluxsjukdom som ger ofta kroniska - återkommande - symtom. Det beror på grund av en försämrad funktion i tillslutningen mellan matstrupe och magsäck, det vill säga i övre magmunnen, läcker magsaft upp i matstrupen. Jag var ju på gastroskopi förra året och fick där veta att jag har ett magmunsbrock, så trots att dom skulle kunna operera, så får jag inte bort det, halsbrännan.


Även om symtomen försämras av felaktig kost och stress, finns i bakgrunden en kroppslig störning. För en del personer försämras symtomen efter intag av alkohol, citrusfrukter, choklad, pepparmint eller på grund av viss medicinering. Eftersom jag även lider av migrän och mycket spänningshuvudvärk äter jag huvudvärkstabletter, mediciner som försämrar min refluxsymtom.


För att lindra symtomerna är rekommendationerna:

  • Ät eller drick inte senare än tre timmar före sänggående (hjälper inte)
  • Avstå från snus och rökning (använder inget av det)
  • Var försiktig med kaffe, juice och alkohol ( dricker inget sånt här)
  • Undvik fet och kryddstark mat (gillar inte kryddstarkt och fett)
  • Ät fiberrik mat (gör jag, men då kickar IBS in och ställer till det)
  • Undvik tunga lyft och framåtböjningar (hur gör man det, när man jobbar med små barn?)

 


Sen är jag ju även laktosintolerant/överkänslig mot mjölkprotein.


Hos en del människor kan kroppen inte bryta ner mjölk- socker - laktos - beroende på att enzymet laktas mer eller mindre saknas i tunntarmens slemhinna.
Mjölk-sockret jäser i grovtarmen och orsakar diarre och kolik-smärtor. Laktos finns endast i mjölk. Mjölk ingår emellertid i många tillagade livsmedel och i
en del läkemedel.


Mjölk kan ersättas med " havremjölk"  t ex till flingor, gröt, matlagning och bakning. Alla mjölk-fria livsmedel kan ätas. Lagrad hårdost brukar laktosöverkänsliga också kunna äta.

 

Så, visst är jag en sån där "besvärlig" person som min Mor brukar säga. Förutom alla besvär jag har slutade jag äta "rött" kött 1998 då jag var väldigt sjuk av min mjukdelsreumatism. Min läkare rekommenderade att jag skulle sluta äta kött helt, men att "vitt" kött så som fisk och fågel var lindrigare för kroppen att äta.


Jag har aldrig ångrat att jag slutade med kött och nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att börja om. För enligt den yogiska traditionen äter man inte kött alls, så egentligen borde jag sluta även med "vitt" kött, men då säger IBS magen Nej, för bönor är jättesvårt att äta då man har IBS, gaserna blir värre och jag får kramper. Så för att få i mig protein så är det en fördel att äta lite vitt kött. Och fisk är min favorit. Dock är Lax aningen för fet, får oftast må illa efteråt...men det gör jag av det mesta...så vad finns det för alternativ?

 

Förutom alla magproblem blev vi bjudna till ett 3-års kalas... oj... men sambon är så negativ till att åka bort så det lär nog bli att vara hemma. Varför ha socialt umgänge då man inte behöver? Suck!

 

 

 

Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre och till varandra...kram

 

 
Det är bara att ladda upp!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0