Ren, hälsa å en gädda 2 juli-6 juli

Sorry ni få som nu tittar in till mig, att jag inte skrivit på flera dagar. Har dock varit trött och slut efter jobbet. men försöker väl uppdatera lite nu då.
 
Igår (dvs 1 juli) runt halv 3 blev det en krock i korsningen på Silvervägen, ett medelålderspar körde rakt ut på vägen och såg antagligen inte vespan/eu mopeden som kom från höger. Moppedisten (troligen en av de som kör ut vårrullar) fick föras till sjukhuset, man antar att hon fått benfrakturer. Moppekörandet är det bara att se upp med, så man inte blir påkörd. Bilarna tar inte så stor hänsyn till de två hjuliga fordonen.
 
Och sen blev det en olycka med renar i Jokkmokk. Alla de stackars renarna som samlats på spåret blev ihjälkörda. Dom har ju renkalvar nu, så det är så trist att höra då så många blir dödade.
 
 
Sist jag åkte till Luleå hade renar
samlats några mil utanför Arjeplog, tog då lite bilder som jag sätta in. Så söta renkalvar =) en kalv stod mitt på vägen och det kliade på benet, denna var inte ett dugg rädd att bli påkörd. den var supersöt där den stod och kliade sitt ben med munnen.
 
 
 
 
 
 
 
Även om det kan vara väldigt irriterande med renar som står på vägen och helst av allt inte vill flytta på sig, så är det också ganska trevligt. Det är ändå en del av vår natur, som lever mitt ibland oss. Häruppe mer vanliga än i södra Sverige då förstås.
 
Onsdag hade jag besök av två kollegor, vilket var väldigt trevligt. Vi grillade och jag bjöd på grönsakspaj och grönsallad. Vi umgicks ända fram till 21.25 innan mina fina gäster lämnade mig =) Förhoppningsvis var det inte sista besöket, hoppas jag iaf.
 
Måndag den 1 juli var det urnsättning för min systers aska. kunde dock inte delta, då jag jobbade denna veckan. Så nu är kära syster i jorden. Hemskt att ens fatta!
 
Min kära son var ju på Arjeplogs besök förra helgen, som jag lovat lägger jag här upp bild på den 6 kilos gädda han fick på sin spinnare. han var mäkta glad att fått upp denna =)
 
 
 
Här står han, den lycklige fiskaren med sitt kap.
 
Jag har beslutat att jag denna semester ska göra en hälsosatsning under två veckor. Har nu gjort mig ett schema för mat och träning under v.29 å 30
Jag hoppas det kommer att fungera. Just nu känner jag mig väldigt uch och trött på mig själv och mitt utseende.
 
 
Hälsovecka hemma kanske låter som en B-plan =) men varför resa bort då vi har så mkt fin natur runt ikring oss.
 
Ungefär så här ser början av veckan ut, motions mässigt.

 

 

Hälsoveckor, hemma!               V. 29-30

Måndag;           08.00 duscha kallt, MorgonYoga

                             Samt mage rygg styrka; höftlyft, benlyft, plankan

                             09.30 Frukost;

                             11.00 Stavgång 45 min i rask takt, få upp pulsen

                             12.30 Lunch;

                             13.30 Spikmatta, avslappning

                             16.00 Middag;

                             19.30; kvälls nötter att tugga på

 

Tisdag;               08.00 duscha kallt MorgonYoga

                             Samt balansövningar, stå på ett ben mm

                             09.30 Frukost;

                             11.00 armstyrka 45 min tex: Ro båt, armhävning, saxa armar, hantlar

                             12.30 Lunch;

                             13.30 cyckeltur 1 timme

                             14.30; Avslappning på spikmatta, meditation (kan även ske ute)

                             16.00 Middag;

 
 
Jag har gjort hela veckan x 2 och en matsedel, men det känns som det kan bli lite mkt att lägga upp allt här. Men nu vet ni iaf.
Vad vill jag då uppnå?
 
Komma igång med min träning, känna av vad jag orkar, må bättre, känna mer glädje.
 

Varför Motion? Jo motion  påverkar hela mig/dig - hjärtat, blodvolymen och hjärnan, andningen, musklerna, mage, tarm, bentäthet och vikten. Du får bättre kondition. Cellernas förmåga att omsätta syre och näring till energi ökar och hjärtat behöver inte jobba lika hårt (ett tränat hjärta har färre slag per minut i vilopuls).

 

Motion sänker blodfetterna, vilket i sin tur minskar risken för hjärt/kärlsjukdomar, åderförkalkning, högt blodtryck och diabetes. Likaså förbättrar motion tarmrörelserna och motverkar olika mag- och tarmsjukdomar.

 

Motion stärker skelettet, ökar rörligheten i armar och ben, reducerar fetman och dess följdsjukdomar som åldersdiabetes och ledbesvär. Dessutom hjälper motion till att agera ut stressen.

 

 
Då jag inte har råd att åka ner till Halland för att fira min kära bror, så känns det bra att jag är inställd på detta istället.
 
OM jag får möjlighet kanske det blir en längre tur med moppen å gubben, får se vad han vill.
Jag har lovat att måla gäststugan också, så det måste också klämmas in. kanske är en bra träning för armarna =)
 
 
Om jag orkar följa mitt schema, ska jag ge mig själv en belöning. Vet dock inte ännu vad detta blir, för det bästa är om jag kommer igång.
Mina önskningar är; Hot Stone massage hos Cecilia Riström i Luleå
 
eller:

En avslappnade behandling. Inleds med att kroppen in smörjs med varm olja. Därefter får en varm oljestråle långsamt rinna ner över pannan och hjässan. Avslappnade och behaglig behandling som motverkar mental stress, oro, huvudvärk och sömnproblem. Avslutas med ångtält. pris Ca 90min-120 min 790 kr

Hos; Ann-Christin Karlsson i Luleå

 

Helst hade jag ju gått till min vän Maria Johansson (fyllde år den 4 juli) http://www.dinegenstund.se/index.html
Men hon har så fullt, så jag får inte plats. Måste planeras lång tid framåt.

 

En Siddha massage. pris: 650 kr - 90 min

En kraftfull och djupgående helkroppsmassage, som ges med snabba cirkulerande rörelser och strykningar. Ger energi till hela kroppen.

 
Dagens Tänkvärda
Tänk med hjärtat, då gör du nytta både för dig och dina medmänniskor
 
 
 
Nu i säng.
 
 
 Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0