Svullen mage/Pms

Idag är det fredag och jag startar min semester nu. Ja, på en fredag =) Varför inte?
Lite barn på jobbet å jag känner att jag behöver ledigheten.
 
 
Fick min mens igår (kul att veta-no) Men jag skriver det då jag vill tala om hur jag mår. Detta är en viktig del i min "campeva" blogg, som strax startar. Jag är ganska glad att min mens startade nu, så jag slipper ha mensvärk och vara trött på måndag då mina hälsoveckor tar sin start.
 
 
Jag trodde för ett tag sen att jag kanske kommit i klimakteriet, dvs att mensen slutat (så gammal är jag ju) Men det var tydligen en bi effekter av vårens tragiska månader. Sorg tar olika vägar, och när jag känt att jag behövt stötta istället för att låta sorgen få ta plats så blev mensen lidande... inte för att jag så gärna vill ha den kvar, (även om det är bra att så sent som möjligt komma in i klimakteriet) så, den var bara tillfälligt ogredig och oregelbunden.
 
Nu ska jag ge er lite yoga tips för PMS och svullen mage.
 

Övningar mot PMS

Mirakelböj Gör så här: Stå stadigt med fötterna i höftbredd, parallella med varandra, tårna framåt. Andas in och dra in svanskotan samtidigt som du håller fokus i naveln. Sträck armarna upp ovanför huvudet. Sträck ut hela ryggen samtidigt som du lutar dig bakåt och drar knäskålarna uppåt. Andas ut och luta överkroppen framåt, neråt. Böj från naveln och midjan och luta dig framåt samtidigt som du sträcker på ryggen. Låt slutligen huvudet sjunka ner och hänga ner mot benen.

 

När du sedan ska upp igen, börja med att trycka fotsulorna ner mot underlaget och använd musklerna på benens baksida, lår och vader till att dra dig själv upp igen. Huvudet kommer upp sist. Tänk på: Låt inte ländryggen kollapsa när du böjer dig bakåt utan håll den sträckt genom att spänna rumpan. På nervägen ska ryggen vara rak, led aldrig rörelsen med huvudet. Göran säger: När du har ont och är på dåligt humör skapas spänningar. Den här övningen öppnar upp bäckenet, stretchar både mage och rygg, löser spänningar i regionen och förbättrar cirkulationen.

 

 

Höftlyft Gör så här: Ligg på rygg och dra in fötterna mot skinkorna med fotsulorna mot golvet. Håll om du når runt anklarna, annars handflatorna ner mot golvet tätt intill kroppen. Andas in och tryck upp höfterna mot taket. Andas ut och sänk igen. Tänk på: Kom upp med höfterna så högt upp som möjligt. Gör inte övningen när du har mens eller är gravid. Göran säger: Höftlyftet stärker och ökar genomblödningen i bäcken, ländrygg och könsorgan. Mycket bra övning för en jämn menscykel och mot PMS och menssmärta.

 

Fler knep mot svullen mage… * Rätt fibrer: Glöm en diet på vitt formbröd, du behöver inte vara rädd för fibrer. Med rätt fibrer håller du tvärtom magen i gång och hjälper matsmältningen på traven. Strö linfrön och solrosfrön över yoghurten och ät lite kikärtor eller linser till maten. * Dra ner på löken. Vissa livsmedel är kända för att vara gasbildande, till exempel lök, paprika, bönor, kål, broccoli och stora mängder mjölk och juice. Undvik också socker, sötningsmedel, tuggummin och fet eller alltför starkt kryddad mat i stora portioner. *

 

Nyttiga bakterier. Magproblem kan bero på obalans i tarmfloran. Se om problemen minskar med hjälp av kosttillskott eller probiotika som stöttar de goda bakterierna. * Stressa av. Avslappningsövningar och meditation kan lugna en orolig mage. Ta dig tid att äta lagad mat regelbundet och tugga noga, helst 20-30 gånger innan du sväljer. Undvik att äta precis innan du går och lägger dig.

 

 

Läkarkoll. Testa om din svullna mage beror på IBS (Irritable Bowel Syndrome), eller glutenintolerans. Dra ner på mejeriprodukter för att själv se om du kan vara laktosintolerant. * Träna. IBS-drabbade som motionerar regelbundet har mindre besvär.

 

och mot PMS. Vid PMS beror den svullna magen på att kroppen samlat på sig vätska. Det kan börja från omkring tio dagar före första mensdagen. Prova därför att: * Reducera mängden salt och starka kryddor i maten. * Drick mycket vatten. * Promenera och håll dig aktiv. * Var snäll mot dig själv i största allmänhet, stressa mindre. * Kamomill är en gammal medicinalväxt som ska verka vätskedrivande och lugnande. Att dricka te med kamomill kan vara en bra idé.

 

Ett konkret råd mot förstoppning är att dricka 2-3 glas rumstempererat vatten när du vaknar. Gör sedan suficirklarna. Håll andan och gör ett varv medsols och ett motsols innan du stannar upp och andas ut. Fortsätt på samma sätt 3-5 andetag. Det här ger en djupare effekt av övningen.

 

Suficirklar: Sitt i lättmeditationsställning eller långt fram på en stol med fötterna i sär. Händerna på knäna. Börja med att rotera höfter och bäcken i en liten cirkel, valfri riktning. Tänk att du roterar på en femkrona och följer dess ytterkanter. Runda cirklar. Andningen följer rörelsen. 26 cirklar i vardera riktningen, en riktning i taget.

Gör en större cirkel, så stor som möjligt och den ska fortfarande vara rund. Låt axlarna gå i motsatt riktning och huvudet strävar efter att hela tiden ha hjässan i mitten. Andningen följer rörelsen. 26 cirklar i vardera riktningen.

Avsluta med att centrera ryggraden och ta ett par djupa andetag. Vila sittande. Känn efter hur det känns.

 

 

 
 
 
 
Idag på min första semesterdag ska jag ta en promenad och vara snäll med min kropp.
 
 
 
Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0