Påskmiddag

Idag blev det följande påskmiddag:
 
Sill, lök-senaps och vitlökssill på burk, kokta ägg, gravad lax, sallad och så min laxpaj (dvs Arlas, som jag gjort om lite till mitt egna)

 

Laxpaj med spenat (från Arlas receptbank)
 

En festlig och smakrik paj som passar fint till påskbordet. Servera gärna med sallad.

Ingredienser

 

  • 75 g Svenskt Smör från Arla
  • 2 dl vetemjöl
  • 34 dl Arla Köket Kesella® kvarg
  • 2 msk vatten

Jag använde mitt egna pajrecept, så jag vet inte hur detta recept ovan på degen blir?

 

Mitt pajskal, recept. (som jag då använder)

½ dl flytande margarin
3 dl bovetemjöl (då jag helst skippar vetemjölet)
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk (i min använder jag laktosfri)
Blanda ihop och Kavla ut på mjölat bord, sätt i smord form. Behöver inte vila eller förgräddas.
Bakas samma tid som denna, samma ugnstemp.

 

 

Fyllning

 

  • 300 g laxfilé
  • 1 liten purjolök
  • 1 msk Svenskt Smör från Arla
  • 100 g färsk babyspenat
  • 1 rivet skal av  citron
  • 3 ägg
  • 3 dl Arla Köket® matlagningsgrädde (jag tog 2½+ ½ dl creme frech)
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar (citronpeppar)
  • 1 dl riven Kvibille® Svecia

Gör så här:

Pajdegen; Hacka ihop smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt kvarg och vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl 30 min. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 min.

 

Skär laxen i små bitar. Skölj och skär purjolöken i ca 1 cm stora skivor. Fräs purjolöken i smör i en panna. Tillsätt spenat och fortsätt fräsa tills spenaten är mjuk och glansig. Vänd ner citronskalet.
Fördela lax och spenatfräs i pajskalet. Vispa samman, ägg matlagningsgrädde, salt och peppar. Häll det i pajskalet och strö över osten. Grädda i mitten av ugnen 30-35 min.

 

 
Mkt gott!
 
 
Alla åt sig mätta och nöjda, sen blev det kaffe/te i "salongen" för sambon har köpt en hockey match som han ville se. Så jag tog in chokladkakan dit med vispad  (cocos sockrad) laktosfri grädde till efterätt.
 
 
Köpte ju liten kruka med påskliljor i går. strök en duk med lite gula ränder på och så blomman på bordet så vi fick lite påskkänsla... inte för att vi egentligen firar ngn påsk, men man får ju glädjas åt de lediga dagarna man får.
 
 
 
Påskliljor är fina blommor, kul med lite som blommar.
 
 
Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0