lite intimt Förfall

Jag har mått bra av att köra 5:2 dvs; äta som vanligt (men bra mat) under fem dagar och hållit igen två dagar på 500 kcal per vecka. Men under Nov har jag inte lyckats en enda dag att hålla mina två 500 kcal dagar?
 
Det känns som om jag har hormonrubbningar inom kroppen, dvs typ begäret innan mensdagen infaller. Jag har oftast haft en regelbunden mens - med ca 25 dagars intervall. Nu har mensen hoppat över, och jag känner mig konstig i min kropp.
 
Som 50 plus är det ju dags för "den" perioden i mitt liv, så kan det här vara förkänningar av klimakteriet? Ja, men det är jobbigt. Mina hormoner är jobbiga, dom får mig att falla i äta söt träsket =/ Vilket inte alls är bra för mig. Vanligvis veckan före mens får jag chokladbegäret, men då inte mensen kommer igång håller hormonerna på att driva mig till vansinne, jag är konstant sugen på ngt att äta, helst då choklad/fika/sött Hmmmm... men jag hittar inget bra knep för att få stopp på detta begär..
Äter dock en hel del clementiner =)
 
 
Eller kan det bero på stress, av allt som skett i familjen under år 2013? Jag läste; störningar i våra könshormoner och i sköldkörteln förekommer vid långvarig stress, liksom menstruationsrubbningar hos kvinnor.
Även; Ökad gasbildning, förstoppning, diarré, illamående, kräkningar och värk av olika grad kan allt höra till bilden. Symtomen kan uppstå även om kosthållningen är bra.
 
Högt blodtryck kan mycket lätt bli följden av stress.
Huvudvärk är vanlig vid påfrestningar. Värken kan vara lokaliserad punktvis eller vara mer generell. Spänningshuvudvärk är ett specifikt tillstånd som kan vara orsakat av stress. Migrän kan utlösas av stress.
 
 
Vad är stress då?
Stress är ett tillstånd av ökad psykologisk och fysiologisk handlingsberedskap. Det är kroppens sätt att reagera på inre eller yttre faktorer (stressorer) som vi tolkar som hotfulla. Våra kroppar reagerar med ökad puls, blodtryck och andningsfrekvens, ökad muskelspänning, aktiverat immunförsvar och ökad insöndringen av blodfetter och -socker.
 
Symtomer på stress? På det fysiska planet kan man märka av trötthet, hjärtklappning, magbesvär, muskelspänningar, svettningar, darrningar och andnöd.
På det känslomässiga planet förekommer ofta irritation, depressivitet och känslomässig instabilitet, det vill säga skarpa pendlingar mellan olika känslor.
 
Kan stress leda till större känslighet för infektioner?
Ja. Akut, kortvarig, stress medför en ökad aktivering av immunförsvaret. Långvarig stress kan däremot leda till en minskning till nivåer som är lägre än vad individen vanligen har, vilket gör att man får mindre motståndskraft mot infektioner.
 
 
Jag vet att motion är mkt bra om man känner stress. Det är bra att röra sig varje dag, det kan räcka med ca 30 min. Att exempelvis promenera eller cykla dagligen kommer ge dig positiva hälsoeffekter på sikt!
 
så idag då solen skiner in i mitt fönster ska jag ta mig en promenad med mina nya dubbskor som sambon gett mig. Kanske tar med mig kameran ut =)
Startade dagen idag med Yoga och det var ett mkt skönt pass, sen en Wahe Guru meditation på 11 minuter för att stilla sinnet (som var svårstillat idag) men det gick bra.
 
Nedan kan du läsa lite om yoga, om du är nyfiken.
 

 

Kundalini yoga är en lugnare typ av introvert yoga med fokus på att skapa självkännedom. Du lär dig att lyssna inåt. Kroppsställningar, kroppsrörelser, koncentrationsövningar, andningsövningar, meditation, mantran som sjungs ingår.

 

Kundalini yoga är bra för att lösa upp olika blockeringar i energiflödet!

 

Inom kundalini är det av störst vikt att få igång livskraften i kroppen, lösa upp olika blockeringar, rensa ut toxiner. Du arbetar aktivt med olika chakran, för att väcka till liv livsenergin (prana).

 

En bra länk som visar flera olika yogatyper: http://www.halsosidorna.se/Yoga.htm#dynamiskyoga

 

 

 

Vårda Minnet

Hör du det jag hör när du ser mig, när du rör mig?
Ser du det jag ser när vi pratar, när vi skrattar?
Känner du det jag känner, när vi älskar, när vi leker?
Kommer du ihåg det jag minns, när vi går ifrån varandra?
Vågar du precis som jag säga, det är våra minnen vi tänker på.

 

 

 VA, e det sant?
 

Andreas, min brorson fyllde ju 40 år igår... hjälp, vart tar tiden vägen.

Jag skötte Andreas då han var liten, och jag älskade honom då som min egen. Han var väldigt mkt med mig och han kallade mig för mamma (vilket kanske inte var det bästa) Men jag är 11½ år äldre än honom och då tyckte jag det var lite spännande, att vara så omtyckt. Hans mamma var ung bara 17 år då han föddes, så hon ville leva livet. Därför var det ju bra att jag fanns och alltid ville vara med Andreas. Plötsligt bestämde sig Andreas Mor för att flytta söderut, då Andreas var 2½. det var min första stora sorg i livet. Jag var otröstlig under lång tid. Och på den tiden fanns det ingen dator eller telefon som man kunde ringa å prata. Är inte uppvuxen med att ha fri tillgång till telefon vid 12 års ålder. Så vi tappade kontakten.

 

Nu när vi båda är vuxna, så har vi iaf lite kontakt och jag älskar honom fortfarande på ett speciellt sätt. Jag, syster Å och Mor skickade honom en blomma igår och hoppas han fick den levererad under lördagen. Önskade givetvis att han bott någon annanstans, för det blir så otroligt sällan att träffas.

 

 

 

  Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0