OHälsa och mediciner...

Jag har lite blogg torka just nu... men kändes ändå som om jag skulle skriva lite, för min egen skull =)
Vaknade 02.00 och 04.00 inatt för att huvudet värkte, steg upp 06 och tog en migrän tablett, låg till 07.15 sen var det bara att stiga upp...lite yr och aningen illamående. Orkade inte yoga idag, vilket jag blir frustrerad över.
 
Det som är jobbigt är att blodtrycket är högt och det ger mig huvudvärk. Jag har varit huvudvärksfri länge innan detta med axel och blodtryck satte igång. Och det gör att jag blir trött. Jag har nu bestämt mig för att börja jobba heltid igen, men är lite osäker på hur jag ska orka.
 
"Riktigt högt tryck kan ge svår huvudvärk, trötthet och illamående. Högt blodtryck beror på ökad mängd vätska och salt i blodet eller på att blodkärlens väggar är förtjockade och hårda.

Ett utmärkt friskt blodtryck är max 120/80. Det brukar unga, friska och normalviktiga personer ha.

De flesta i västvärlden har dock högre blodtryck. Det är vanligt hos medelålders och äldre personer, särskilt vid viktproblem. Mellan 120-140 i övertryck och 80-90 i undertryck räknas som ett förstadium till högt blodtryck."

Jag har idag 165/109 vilket är för högt! Har fått en ny medicin, betablockerare som heter Metoprolol Orion, MEN den har en sämre effekt och ger ofta mer biverkningar (som nedsatt potens, trötthet och viktökning). Dessa medel kan dock vara av värde vid hjärtsjukdom (exempelvis kärlkramp). Hmmm...detta är ju inte kul då jag försöker minska min vikt. Läkaren tyckte jag skulle äta denna för att den skulle minska blodtrycket och den skulle förebygga migrän. Men så mkt huvudvärk som jag har...vet jag inte om denna är så bra.
 
Jag vet inte vad som sker i min kropp, tycker jag svettas och fryser om vartannat vareviga natt... kan vara medicinen, vad vet jag? ska ringa VC och höra hur jag ska fortsätta?
 
 
Kruxet med sjukskrivning är att jag inte kan jobba om jag mår bra, dvs mår jag bra en dag kan jag inte jobba mer än 6 timmar. Däremot, mår jag sämre en dag, då måste jag ändå jobba mina timmar. Sjuk kassans regler är inte för dem som är sjuka, de är för sjuk kassans administration och möjligen arbetsgivarna, suck.
 
Idag onsdag var vi på en föreläsning, och föreläsaren var riktigt bra. Han var lätt att förstå och han hade ett mkt bra sätt att sätta ord på pedagogiken. Dock var jag rätt trött, då min natt, morgon varit dålig. Det är jobbigt att hålla skenet uppe på jobbet, men det är nog inte kul för de andra att höra om huvudvärken min varje gång så jag biter ihop.
 
 
Nu sova... om jag kan
 
 
 
 
 
Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0