Ny medlem

Tiden rusar fram.. nästan iaf. I måndags då det var röd dag, då pratade jag med min gamle Mor och hon kände sig ensam och lite deppig över detta att vara ensam och själv nuförtiden.
 
För ca 1-1,5 v sen sa hon att min syster hade en jättefin katt i sitt stall, så om denna fick kattungar skulle min syster ta med sig en unge upp.
Åhå, sa jag då. Blev nämligen mkt förvånad. -Det finns säkert jättefina katter mkt närmare. -Ja, men om syster kom med en skulle hon ha en katt. Fine =)
 
Visst har jag länge föreslagit och tyckt att hon ska skaffa sig ett husdjur, så hon kunde bry sig om ngn och finna lite mer glädje därhemma. Väljer hon en katt från södra Sverige spelar ju detta ingen roll. Bar jättekul att hon kommit fram till detta nu.
 
Jag tog nämligen hem en katt då jag var i 12-13 års åldern, denna katt var tre färgad och som alla katter var även denna katt mkt tillgiven och speciell på många sätt. Jag tog med mig katten hem från Gävle.
En gång då hon (katten) väntade smått så gick hon ut från huset vi bodde i. Kom tillbaka med "tom" mage, inga ungar där? Så jag följde efter henne, hon gick ett kvarter bort och sprang upp på vinden där. Hmm, så jag gick hem och berättade detta för min Mor. Nästa gång kissen (Sussi) kom hem och åt, så lät den både mig och min Mor följa den till huset. Hon kilade upp på vindan och vi ringde på dörren och frågade om vi fick klättra upp och se om hennes kattungar fanns däruppe.
 
Det fick vi och en stege blev uppställd. Jag klättrade upp och gick in på vinden och där, i högra hörnet fanns hon med sina 3-4 kissungar. Mor hade med sig en korg som vi satte både Sussi och hennes bebisar i och så traskade vi hem igen. Sussi kände sig först lite orolig över att behöva bäras i korg nerför en stege, så hon försökte ta sina bebisar och hoppa ur. Men allt gick bra, och väl på marken var det ok att bli buren i korgen.
 
Min Mor och jag har inte riktigt samma minne av händelsen, men det spelar ju ingen större roll, för katt och ungar kom hem till villan. Och ibland får jag låta bli att strida =) Iaf tyckte hon mkt om min katt Sussi och ville ha en liknande kisse.
 
För att återgå till att skaffa katt, så sa jag då några dar efter att hon nämnt att hon skulle be syster ta upp en kattunge att det fanns en treårig katthona, även den trefärgad om hon var intresserad på Blocket. Inte så intresserad var hon då den dagen.
Men som sagt 3-4 dagar efteråt, i måndags då vi pratade ville hon att jag skulle kolla om den katten möjligen fanns kvar.
Förvånat, men positivt överaskad erbjöd jag mig att kolla detta. Men tyvärr fanns inte den skönheten kvar på blocket. Men sa jag, det finns en 14 månaders kattunge, svart och vit till salu OM du är intresserad.
 
Systerdotter L hade en svart/vit Fia som Mor också tyckt mkt om...
 
-Ja, nog hade det varit mysigt. -Kan du ringa och kolla? Frågar hon då mig. Och isf höra om man kan få den levererad hem, då jag inte törs mig ut med bilen. Fortsatte hon så.
-Visst, detta gjorde jag. Ringde och betalade katten via nätet samt bensinpengar till ägarna, så hon skulle slippa detta. Katten kom hem till henne vid 19.00 på kvällen.
En busig liten nyfiken krabat, berättar Mor =)
 
 
 
Tror hon döpt honom till "Kurre"
 
Så frid och fröjd, nu har hon en liten kompis att tycka om. Det kanske tar ett tag, för hon har inte varit ägare av ett djur på mkt, mkt länge. Tror kissen får det bra, om hon bara låter bli att släppa ut den tills vi fått den kastrerad.
 
Jag har beställt: Klösträd, elementbädd, kattleksaker, halsband och torr + blötfoder för kattunge. Så nu är det bara att njuta livet med sin nya medlem av familjen.
 
Det är ju forskat på detta, med husdjur. Hur bra det är för äldre människor att focusera på ngt annat än enbart på sig själva. Så jag tror hon kommer leva upp, då det har varit ledsamt och jobbigt hela 2013.
 
 
Idag blev det Zumba pass. Tog i järnet och var helt slut efteråt. Dock ingen näradödenupplevelse denna gång =D
 
 
 
 
 
 
 Be healthy, keep up, and be you. Mer Kärlek i varje steg – frid och tillit till ditt inre, till varandra ... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0