Goodwill-näää

Var i Luleå en sväng, 9/7 då mina syskon från Halland är uppe på semestern. Vi bestämde oss för att gå ut och äta lite gott, så min erfarenhet sa att vi går på Goodwill Restaurang vid loet. Jag har ätit anka där förr och det var jättegott.
 
Så lördag afton for vi så dit, ett helt gäng =) Alla beställde och då jag läste på menyn blev jag nöjd att de fortfaranade hade anka.
Beställde då denna, då den var så god sist jag var dit, dock ett år sedan då jag inte bor i Luleå längre.
 
Hakka Duck med priset 198:-En rostad anka serverad på sizzlingplatta med härlig grönsaksmix och deras hemkokta chilisås. Hmmm, jag kom inte ihåg hur ankan presenterats förra gången, men det var enda Ankan på menyn, så då tog jag denna, då jag förväntade mig att det var samma rätt.
 
 
 
 
OJ,oj,oj så besviken jag blev. In kom det en helt annan variant av Anka? Men det såg ju gott ut, med tillhörande ris och jag lastade upp på min tallrik. (Förra Ankan jag ätit där var mer en skivad filé, så den såg ju inte likadan ut.)
 
Så förde jag så en tugga till munnen... och OJ...mina läppar kändes som dom svullnade upp bokstavligen. Jag äter aldrig stark mat pga min IBS, så detta gick tyvärr inte alls att äta! Jag fick lämna allt.
Visst kunde jag kanske innan listat ut att med hemkokta chilisås, skulle det kunna vara starkt. MEN... jag utgick från mitt minne av den goda Ankan jag åt sist jag varit där och tänkte att jag inte minns ngn sådan sås, så den måste varit i en skål på sidan om. Visst, visst kunde jag ha frågat, men som sagt -Jag utgick ifrån att Ankan var samma rätt som jag ätit innan och ett helt år hade ju passerat sedan dess, så nä...jag kom inte ihåg exakt hur rätten hade presenterats då.
 
Jag påpekade detta till tre servitriser, att rätten var för stark att jag inte ens kunde äta av den. Alla tre servitriserna ignorerade detta dock och den som tog betalt sa att de bytt ut den "gamla" Ankrätten mot den nya sen några månader tillbaka Jag beställde in ett vitlöksbröd, efter att jag sagt till att maten var för stark åt två stycken för jag var ju jättehungrig.
INTE ens det kunde de "bjuda" mig på då jag inte kunde äta maten. Tycker det är otroligt dåligt bemötande, för jag var inte sur eller så, men jag borde kanske gormat och varit otrevlig?
 
 
Ett tips jag läst ang. restaurangmat är:

Försök att föra en dialog. Säg till exempel ”Det här var inte alls det jag trodde att jag skulle få när jag beställde”. Eller ”Det här tilltalar inte mig, kan jag få något annat?”.

Säg till så fort som möjligt så restaurangen får en chans att rätta till misstaget eller lösa situationen. Kommer inte personalen, så påkalla deras uppmärksamhet.

DETTA gjorde jag, men nonchalerades helt.

 

Man vill ju inte vara en gnällspik.

Går jag ut med släkt & vänner för att ha trevligt och en mysig middag med dem vill jag inte sabba stämningen med att klaga på maten. Oftast är man ju dessutom hungrig och vill inte riskera att sitta där med knorrande mage när de andra glatt mumsar vidare. hmmm.

Men inte ska man väl behöva skämmas för att man vill ha det man väntade sig? Ska man betala dyrt för något har man väl rätt att reklamera om/då varan (maten) inte håller måttet. Eller...

 

Man går utan tvekan tillbaka med skor som pajar efter en månad eller med en jacka där dragkedjan ger upp i förtid... så varför ska jag acceptera mat som jag inte kan äta. Nej, det står inte på menyn att maten var ihopblandad eller att servitörerna sa att den var slungad i chili förrän jag påpekade att den var för stark då jag tagit  min tugga.

 

Nu blev det så att mina älskade syskon skulle vara gulliga och bjuda mig på god mat, så de betalade maten då detta var en födelsedagsgåva. Blev jag nöjd, NEJ. Restaurangen gjorde fel och jag fick ingen mat, men de tog fullt betalt ändå.

 

Jag hoppas jag nästa gång går ut på restaurangen, blir respekterad som kund och inte nonchalerad på det sätt som jag blev på restaurang Goodwill. Så tyvärr, dit går jag inte igen.

 

Jag är glad att 80% av sällskapet ändå blev nöjda, men vi var två som inte blev det pga för stark mat.

 

 

 Over and out!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0